Siirry pääsisältöön

Tappokytkin – tiedätkö miksi?

Oletko joskus ihmetellyt, mikä on tuo perämoottorin mukana tullut kierteinen ”muovinaru”? Jos et ole siihen vielä tutustunut lähemmin, niin nyt kannattaisi. Alla kuvattu tapahtui tuttavalleni viime kesänä ja on vain suunnaton onni, että hän on vielä keskuudessamme kertomassa tapahtuneesta. Otetaan siis opiksi ja varmistetaan, ettei näin pääse käymään enää ikinä – kenellekään.

Tämä veneilevä tuttavani oli siis kesällä pienellä avoveneellä verkkoja laskemassa ja tehtävän hoidettuaan nykäisi perämoottorin käyntiin. Moottorissa oli ollut haasteena, että käynnistyäkseen se vaati melko paljon kaasua. Kun kone viimein lähti käyntiin, vaihde meni samalla päälle ja kaveri lensi perälaudan kautta pää edellä veteen (jälkitesteissä on havaittu, että tuossa moottorissa vaihde menee käynnistäessä usein itsestään päälle vaikkei saisi).

Vene alkoi sitten kovalla vauhdilla kiertää ympyrää ja kaksi kertaa kaverini sai sukellettua alta pois mutta kolmannella kerralla ei enää jaksanut ja vene kolahti päähän. Tajunta ei mennyt, mutta hämmennys oli suuri, kun hän seuraavaksi huomasi tuijottavansa perämoottorin potkuria senttien päässä silmiensä edessä. Potkuri oli kuitenkin pysähtynyt – ylikokoinen T-paita oli helmastaan tarttunut ja kiertynyt potkuriin ja sammuttanut moottorin.

Pää edelleen veden alla kaveri taisteli veneen perälaudasta jaloilla tukien moottorin sen verran ylös, että sai henkeä ja huudettua apua. T-paita kuristi kovaa kaulan ympärillä ja hengittäminen oli hyvin vaikeaa… Onneksi rannalla kuultiin, apu ehti ajoissa paikalle ja tuttavani kiidätettiin pikavauhtia ambulanssilla sairaalaan… Henki säilyi ja uusi elämä alkoi, tuorein ja turvallisin ajatuksin…

Tappokytkin (viralliselta nimeltään hätäkatkaisin tai turvakytkin) on erityisesti avoveneissä tarpeellinen laite. Tässäkin tapauksessa sen käyttäminen olisi sammuttanut moottorin heti kaverin pudottua veteen. Tappokytkimen käytöstä on puhuttu iät ja ajat, huonolla ja hyvällä menestyksellä.

Omassa seurassani on esimerkiksi valmentajilla ehdoton määräys pitää tappokytkin kytkettynä aina kun liikutaan vesillä. Miten sinun lähipiirissäsi? Kannattaa suoda tälle toiminnolle ajatus…

Harri Sane

Kirjoittaja on turvallisuuskouluttaja, SPV:n veneily- ja purjehduskouluttaja, Espoon Meripelastajien hallituksen jäsen ja Espoon Veneilyturvallisuusyhdistyksen puheenjohtaja.