Siirry pääsisältöön

Pelastusveneen ohjaamosimulaattorin kehittäminen Vuoden turvallisuusteko

Meripelastusseura on nimennyt Vuoden turvallisuusteoksi Meripelastusseuran ohjaamosimulaattorin kehittämisen ja rakentamisen. Simulaattoriharjoittelu parantaa merkittävästi Meripelastusseuran vapaaehtoismiehistöjen turvallisuutta. Simulaattorin rakentanut vaasalainen työryhmä palkitaan 9.4.

Meripelastusseuran 130 pelastusvenettä ovat vesillä avovesiaikaan lähes päivittäin. Veneet liikkuvat niin hyvissä kuin huonoissakin olosuhteissa. Tarvittaessa ajetaan suurimmalla mahdollisella nopeudella tehtäväpaikalle ihmishengen pelastamiseksi. Pelastusveneiden nopeudet ovat viime vuosikymmeninä moninkertaistuneet.

Meripelastusseuran alukset ovat välttyneet vakavilta onnettomuuksilta, vaikka pieniä pohjakosketuksia tapahtuukin vuosittain. Läheltä piti -tilanteiden syitä selvitettäessä on niiden yhdeksi merkittäväksi syyksi havaittu puutteet ohjaamotyöskentelyssä.

Meripelastusseura julkaisi päivitetyn ohjaamotyöskentelymenetelmänsä loppuvuodesta 2020. Menetelmän kouluttamisessa miehistöille ohjaamosimulaattori on ensiarvoisen tärkeä. Simulaattorissa pystytään turvallisesti, tehokkaasti, ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti toteuttamaan elintärkeää koulutusta. Simulaattori ei kokonaan korvaa vesillä tapahtuvaa koulutusta, mutta täydentää sitä merkittävästi. Ensimmäisen tammikuussa järjestetyn kurssin perusteella simulaattori ylitti kaikki sille asetetut odotukset.

Simulaattorin käyttö ohjaamotyöskentelyn peruskoulutukseen on koronaepidemian asettamissa puitteissa alkanut, ja sitä tullaan käyttämään myös miehistön ja päälliköiden jatkokoulutukseen. Vaasaan rakennettu simulaattori tullaan tarkasti dokumentoimaan ja sen perusteella simulaattoreita rakennetaan eri puolille maata, jolloin ne ovat helposti eri asemien käytettävissä. Sitä ennen koulutetaan vielä lisää kouluttajia ja suunnitellaan harjoituksia, jotta simulaattorikoulutus saadaan mutkattomasti käyntiin uusien simulaattoreiden valmistuttua.

Ohjaamosimulaattorin suunnitellut ja rakentanut työryhmä koostuu Vaasan Meripelastusyhdistyksen vapaaehtoisista ja siihen kuuluu Mikko Lehtimäki (suunnittelu ja yleisjohto), Jani Kallio (ohjaamon rakentaminen), Samuli Latomäki (IT), Teemu Vainionpää (rakentaminen), Raija Koivisto (tilat ja hallinto), Sami Kotajärvi (sähkötyöt) sekä Eetu Kankaanpää (luonnosmallit). Työryhmä käytti simulaattorin rakentamiseen yli 800 henkilötyötuntia, ja se tehtiin kokonaan palkattomana vapaaehtoistyönä.

Kuvassa vasemmalta oikealle Latomäki Samuli, Kotajärvi Sami, Koivisto Raija, Lehtimäki Mikko, Vainionpää Teemu ja Kankaanpää Eetu.

 

Ohjelmiston simulaattoriin toimitti suomalainen Stormwind Oy, joka toimii Meripelastusseuran yhteistyökumppanina simulaattoreiden kehittämisessä.

Lopputuloksena on ainutlaatuinen ohjaamosimulaattori, jonka pienimmistäkään yksityiskohdissa ei ole tingitty. Työryhmän työ parantaa kaikkien Meripelastusseuran vapaaehtoismiehistöjen turvallisuutta.

Meripelastusseuran ohjaamosimulaattorihanketta tukivat Weisell säätiö, Stormwind Oy, Vaasan Aktiasäätiö, Kallion Kaihdin Oy, Pohjanmaan Rauta Oy, Roaming Oy, Secureplan Turvatekniikka Oy ja STARK Vaasa.