Historia

Vapaaehtoisella meripelastustoiminnalla on pitkät perinteet Suomessa. Ensimmäinen vapaaehtoinen meripelastusasema perustettiin Suursaareen jo vuonna 1857. Suomen Meripelastusseura perustettiin 40 vuotta myöhemmin kehittämään vapaaehtoisten meripelastusyhdistysten toimintaa.

1897

Suomen Meripelastusseuran säännöt vahvistetaan 11.1. ja pidetään perustava kokous 27.3.

1903

”Suomen Meripelastusseuran käsikirja uinnissa ja hengenpelastuksessa” ilmestyy.

1913

Hankitaan ensimmäinen moottoripelastusvene Hangon meripelastusasemalle.

1929

Drakenin haaksirikko Utön luona marraskuussa.

Asiantuntijalautakunta pohtimaan komentajakapteeni Eino Huttusen johdolla maamme meripelastuksen järjestämistä entistä toimivammaksi.

1930

Suomen ensimmäinen Pelastusrengas perustetaan Turkuun vuoden puolivälissä.

Sisävesien ensimmäinen pelastusvene Siilinkari valmistuu Tampereelle.

Suomen Meripelastusseuran Julkaisu (myöhemmin Vapaaehtoinen meripelastaja -lehti) alkaa ilmestyä ja meripelastuskäsikirja julkaistaan.

1933

Meripelastusseuran raha-automaattitoiminta aloitetaan.

1935

Meripelastusseuran aloitteesta ulkomailta saapuvilta kauppa-aluksilta aletaan kerätä meklarimaksua.

Ensimmäisen meripelastusristeilijän suunnittelu käynnistetään.

1936

Uusi laki lästimaksuista, sen varoja voidaan käyttää myöskin meripelastustoiminnan hyväksi.

PV Outoori vihitään ja sen päälliköksi palkataan merikapteeni Niilo Saarinen.

1939

Perämeri saa ensimmäisen meripelastusasemansa Kellon Kiviniemeen.

1940

Maaliskuussa aletaan siirtää meripelastuskalustoa turvaan Hangosta.

1948

Meripelastusseuran uudet säännöt vahvistetaan keväällä.

Merenkulkuneuvos Antti Wihuri valitaan hallituksen puheenjohtajaksi huhtikuussa.

1952

Meripelastusseura Helsingin olympialaisiin meritse saapuvien opastajana.

1956

Harmaja, meripelastusseuran ensimmäinen teräsristeilijä, lasketaan vesille.

1960

Hyväksytään Meripelastusseuran uudet säännöt, joiden mukaan rekisteröidyt paikallisyhdistykset mahdollistuvat.

1961

Pietarsaareen ja Helsinkiin perustetaan meripelastusyhdistys.

1963

Merikapteeni Paul J. Lammin 22-vuotinen toiminnanjohtajakausi alkaa.

Ensimmäinen nainen Meripelastusseuran johtoelimiin valintaan: rouva Rakel Wihuri valtuuskuntaan.

1966

Varatuomari Mikko Mannion 20 vuotta kestänyt hallituksen puheenjohtajakausi alkaa.

Meripelastusseura organisoi ensimmäiset neuvottelupäivänsä Helsinkiin.

1972

Meripelastusseuran 75-vuotishistoriikki ilmestyy.

1975

Meripelastusseura maailmanlaajuisen meripelastuskonferenssin isäntänä; myös meripelastusnaiset kansainvälisen huomion kohteena.

Meripelastusaiheinen postimerkki julkaistaan.

1978

Ensimmäinen meripelastuskontakti Neuvostoliittoon.

1980

Syyskuussa Reposaari I, Meripelastusseuran viimeinen varsinainen teräsristeilijä, otetaan käyttöön.

1982

PR Ossi Barck valmistuu; rakennusmateriaali on jo vaihtunut kevytmetalliin.

1985

Merikapteeni Paavo Wihurin kahdeksanvuotinen toiminnanjohtajakausi alkaa.

1986

Meripelastusseuran alustoimikunta käynnistää keskustelun ja suunnittelun 1990-luvulle tähtäävästä meripelastusveneiden sarjavalmistuksesta.

Ensimmäiset valtakunnalliset meripelastustaitokilpailut Espoossa.

1987

Meripelastusseuran 90-vuotisjuhlat.

”Vapaaehtoisen meripelastajan käsikirja” julkaistaan.

1992

Ensimmäinen, Rajakariksi kastettu MPA-90 -tyypin meripelastusvene luovutetaan Turunmaan Meripelastusyhdistykselle.

Vuoden meripelastaja valitaan ensimmäisen kerran.

1993

Sääntöjä uudistetaan: valtuuskunnan nimi muuttuu Seuran valtuutetuiksi.

Kontra-amiraali Heimo Iivonen aloittaa Meripelastusseuran toiminnanjohtajana.

1995

Ensimmäinen MPA-93 -tyypin meripelastusalus valmistuu Tammisaareen.

Meripelastusalukset saavat taiteilija Harro Koskisen suunnitteleman uudenlaisen värityksen.

Meripelastuskoulutusta systematisoidaan entisestään alku-, perus-, jatko- ja erikoiskoulutukseen; koulutuksen yhteistoimintaa suunnitellaan.

1997

Suomen Meripelastusseura täyttää 100 vuotta

2000

Kommodori Raimo Tiilikainen aloittaa Meripelastusseuran toiminnanjohtajana.

2002

Liike-elämän ja hallinnon vaikuttajista koostuva neuvottelukunta perustetaan.

2003

Käynnistetään pienten uudisalusten hankintaohjelma.

2004

Meripelastusseuran toimitusjohtajaksi valitaan valtuuston pitkäaikainen puheenjohtaja Kyösti Vesterinen.

Trossi-jäsenpalvelujärjestelmä lanseerataan.

2005

Otetaan käyttöön uusi pelastusalusten luokitus (PV1-PV5 sekä apuvene- ja pelastusristeilijäluokat).

2007

Otetaan valtakunnallisesti käyttöön Seuran uusi koulutusjärjestelmä.

PR Jenny Wihuri osallistuu ensimmäistä kertaa kansainväliseen SAREX-meripelastusharjoitukseen.

2009

Toiminta- ja koulutuskeskus valmistuu Bågaskäriin Inkoon ulkosaaristoon.

2010

Viron vapaaehtoisen meripelastustoiminnan kehitysprojekti EU:n tuella.

2012

Kaikilla miehistöjen jäsenillä on koulutusjärjestelmän mukaiset koulutustasot.

Ensimmäinen eurooppalainen meripelastajien koulutusvaihto toteutetaan.

2013

Toimitusjohtajaksi Jari Piirainen.

2014

Päivitetty alusluokitus otetaan käyttöön.

2016

Meripelastajat -tosi-tv-sarja esitetään.

Koulutusjärjestelmän päivitys käynnistyy.

2017

Meripelastusseura täyttää 120 vuotta.

Päivitetty koulutusjärjestelmä käyttöön.

2022

Meripelastusseura 125 vuotta.

Koulutuksen historiikki