Historia
Vapaaehtoisella meripelastustoiminnalla on pitkät perinteet Suomessa. Ensimmäinen vapaaehtoinen meripelastusasema perustettiin Suursaareen jo vuonna 1857. Suomen Meripelastusseura perustettiin 40 vuotta myöhemmin kehittämään vapaaehtoisten meripelastusyhdistysten toimintaa.
1897
Suomen Meripelastusseuran säännöt vahvistetaan 11.1. ja pidetään perustava kokous 27.3.
1903
”Suomen Meripelastusseuran käsikirja uinnissa ja hengenpelastuksessa” ilmestyy.
1913
Hankitaan ensimmäinen moottoripelastusvene Hangon meripelastusasemalle.
1929
Drakenin haaksirikko Utön luona marraskuussa.
Asiantuntijalautakunta pohtimaan komentajakapteeni Eino Huttusen johdolla maamme meripelastuksen järjestämistä entistä toimivammaksi.
1930
Suomen ensimmäinen Pelastusrengas perustetaan Turkuun vuoden puolivälissä.
Sisävesien ensimmäinen pelastusvene Siilinkari valmistuu Tampereelle.
Suomen Meripelastusseuran Julkaisu (myöhemmin Vapaaehtoinen meripelastaja -lehti) alkaa ilmestyä ja meripelastuskäsikirja julkaistaan.
1933
Meripelastusseuran raha-automaattitoiminta aloitetaan.
1935
Meripelastusseuran aloitteesta ulkomailta saapuvilta kauppa-aluksilta aletaan kerätä meklarimaksua.
Ensimmäisen meripelastusristeilijän suunnittelu käynnistetään.
1936
Uusi laki lästimaksuista, sen varoja voidaan käyttää myöskin meripelastustoiminnan hyväksi.
PV Outoori vihitään ja sen päälliköksi palkataan merikapteeni Niilo Saarinen.
1939
Perämeri saa ensimmäisen meripelastusasemansa Kellon Kiviniemeen.
1940
Maaliskuussa aletaan siirtää meripelastuskalustoa turvaan Hangosta.
1948
Meripelastusseuran uudet säännöt vahvistetaan keväällä.
Merenkulkuneuvos Antti Wihuri valitaan hallituksen puheenjohtajaksi huhtikuussa.
1952
Meripelastusseura Helsingin olympialaisiin meritse saapuvien opastajana.
1956
Harmaja, meripelastusseuran ensimmäinen teräsristeilijä, lasketaan vesille.
1960
Hyväksytään Meripelastusseuran uudet säännöt, joiden mukaan rekisteröidyt paikallisyhdistykset mahdollistuvat.
1961
Pietarsaareen ja Helsinkiin perustetaan meripelastusyhdistys.
1963
Merikapteeni Paul J. Lammin 22-vuotinen toiminnanjohtajakausi alkaa.
Ensimmäinen nainen Meripelastusseuran johtoelimiin valintaan: rouva Rakel Wihuri valtuuskuntaan.
1966
Varatuomari Mikko Mannion 20 vuotta kestänyt hallituksen puheenjohtajakausi alkaa.
Meripelastusseura organisoi ensimmäiset neuvottelupäivänsä Helsinkiin.
1972
Meripelastusseuran 75-vuotishistoriikki ilmestyy.
1975
Meripelastusseura maailmanlaajuisen meripelastuskonferenssin isäntänä; myös meripelastusnaiset kansainvälisen huomion kohteena.
Meripelastusaiheinen postimerkki julkaistaan.
1978
Ensimmäinen meripelastuskontakti Neuvostoliittoon.
1980
Syyskuussa Reposaari I, Meripelastusseuran viimeinen varsinainen teräsristeilijä, otetaan käyttöön.
1982
PR Ossi Barck valmistuu; rakennusmateriaali on jo vaihtunut kevytmetalliin.
1985
Merikapteeni Paavo Wihurin kahdeksanvuotinen toiminnanjohtajakausi alkaa.
1986
Meripelastusseuran alustoimikunta käynnistää keskustelun ja suunnittelun 1990-luvulle tähtäävästä meripelastusveneiden sarjavalmistuksesta.
Ensimmäiset valtakunnalliset meripelastustaitokilpailut Espoossa.
1987
Meripelastusseuran 90-vuotisjuhlat.
”Vapaaehtoisen meripelastajan käsikirja” julkaistaan.
1992
Ensimmäinen, Rajakariksi kastettu MPA-90 -tyypin meripelastusvene luovutetaan Turunmaan Meripelastusyhdistykselle.
Vuoden meripelastaja valitaan ensimmäisen kerran.
1993
Sääntöjä uudistetaan: valtuuskunnan nimi muuttuu Seuran valtuutetuiksi.
Kontra-amiraali Heimo Iivonen aloittaa Meripelastusseuran toiminnanjohtajana.
1995
Ensimmäinen MPA-93 -tyypin meripelastusalus valmistuu Tammisaareen.
Meripelastusalukset saavat taiteilija Harro Koskisen suunnitteleman uudenlaisen värityksen.
Meripelastuskoulutusta systematisoidaan entisestään alku-, perus-, jatko- ja erikoiskoulutukseen; koulutuksen yhteistoimintaa suunnitellaan.
1997
Suomen Meripelastusseura täyttää 100 vuotta
2000
Kommodori Raimo Tiilikainen aloittaa Meripelastusseuran toiminnanjohtajana.
2002
Liike-elämän ja hallinnon vaikuttajista koostuva neuvottelukunta perustetaan.
2003
Käynnistetään pienten uudisalusten hankintaohjelma.
2004
Meripelastusseuran toimitusjohtajaksi valitaan valtuuston pitkäaikainen puheenjohtaja Kyösti Vesterinen.
Trossi-jäsenpalvelujärjestelmä lanseerataan.
2005
Otetaan käyttöön uusi pelastusalusten luokitus (PV1-PV5 sekä apuvene- ja pelastusristeilijäluokat).
2007
Otetaan valtakunnallisesti käyttöön Seuran uusi koulutusjärjestelmä.
PR Jenny Wihuri osallistuu ensimmäistä kertaa kansainväliseen SAREX-meripelastusharjoitukseen.
2009
Toiminta- ja koulutuskeskus valmistuu Bågaskäriin Inkoon ulkosaaristoon.
2010
Viron vapaaehtoisen meripelastustoiminnan kehitysprojekti EU:n tuella.
2012
Kaikilla miehistöjen jäsenillä on koulutusjärjestelmän mukaiset koulutustasot.
Ensimmäinen eurooppalainen meripelastajien koulutusvaihto toteutetaan.
2013
Toimitusjohtajaksi Jari Piirainen.
2014
Päivitetty alusluokitus otetaan käyttöön.
2016
Meripelastajat -tosi-tv-sarja esitetään.
Koulutusjärjestelmän päivitys käynnistyy.
2017
Meripelastusseura täyttää 120 vuotta.
Päivitetty koulutusjärjestelmä käyttöön.
2022
Meripelastusseura 125 vuotta.