Siirry pääsisältöön

Tyytyväinen Trossi-jäsen: Tästä voisi maksaa enemmänkin

Kaunis kesäpäivä Saimaalla, kevyt länsituuli. Yhtäkkiä kaikki veneen varoitusvalot syttyivät palamaan. Konetilasta pöllähti pilvi, joka onneksi oli vain vesihöyryä. Jo 12 vuotta Trossi-jäsenenä ollut Risto Varala pyysi ensimmäistä kertaa Trossiin kuuluvaa apua ja oli lopputulokseen erittäin tyytyväinen.

Risto Varala oli palaamassa kerran kesässä Saimaalla perheen kanssa tehtävältä pitkältä venereissulta. Perhe oli kotiutunut jo aiemmin, ja mies ajoi yksin moottorivettä, kun kone yhtäkkiä piiputti. Konetilasta purkautui suuri höyrypilvi, kun Risto avasi luukun.
– Säikähdin ensin, että veneessä on tulipalo, mutta nopeasti tajusin, että savu onkin vesihöyryä, Risto kertoo.

Risto oli havainnut jo edellisenä päivänä, että koneen lämmönvaihdin vuotaa hieman, mutta vuoto oli niin pientä, ettei hän huolestunut.
– Nyt sitten lämmönvaihdin oli revennyt ja suihkuttanut kuumalle moottorille vettä. Ymmärrän aika paljon koneista, mutta tätä en pystynyt itse korjaamaan. Pudotin ankkurin ja soitin Trossi-palvelunumeroon.

Willimies tuli apuun

Risto Varalaa auttamaan lähti Etelä-Saimaan järvipelastusyhdistyksen pelastusalus Willimies. Matka tapahtumapaikalle kesti kaksi tuntia.
– Ankkuri piti hyvin ja sää oli kaunis. Aika kului mukavasti odotellessa. Mitään hätää ei ollut, Risto muistelee.

Risto Varalan vene otettiin ensin perähinaukseen ja lähes neljän tunnin matka Lappeenrantaan alkoi. Perähinauksesta vaihdettiin kylkihinaukseen ennen Tullisalmen siltaa. Perille veneen ylösnostopaikalle saavuttiin kuuden maissa.

– Miehistö hoiti homman äärimmäisen ammattitaitoisesti. Tuli heti alusta lähtien varma ja luottavainen olo, Risto kertoo. – Ennen liikkeelle lähtöä käytiin tarkkaan läpi, mitä hinauksessa tapahtuu, ja että sen voi keskeyttää koska tahansa, jos tarpeen.

Töihin vai meripelastamaan

Paitsi vapaaehtoisten meripelastajien ammattitaito, Ristoon teki vaikutuksen myös, kuinka jotkut työnantajat tukevat työntekijöidensä vapaaehtoistyötä.
– Yksi Willimiehen miehistön jäsen kertoi, ettei olisi päässyt keikalle työvuoron vuoksi. Kun esimies kuuli, että kyse on meripelastuksen avunantotehtävästä, hän lupasi, että työvuoron voi tehdä myöhemmin. Näin meripelastaja pääsi lähtemään apuun. Tällainen jousto on kuulemma aika yleistäkin. Mahtava juttu!

Risto Varalan omakin työnantaja UPM on vapaaehtoisen meripelastustoiminnan tukija.

Entä yhteiskunnan tuki?

Vapaaehtoisten meripelastajien yhteiskunnalle tuottama arvo on kymmeniä miljoonia vuodessa. Valtion Meripelastusseuralle ohjaama tuki on kuitenkin pienentynyt jo vuosia. Myös Risto Varalan mielestä valtion tulisi tukea vapaaehtoista meripelastustoimintaa huomattavasti nykyistä enemmän.
– Erityisesti sisävesillä vapaaehtoinen pelastusvene voi olla ainoa pelastusyksikkö suurella alueella.

– Kun tulitte hakemaan minut, ei ollut mitään hätää, Risto jatkaa. – Mutta jollette olisi tulleet, olisi kyseessä voinut jo pian olla hätätilanne. Ennakoiva toimintanne on erityisen tärkeää ja sitä pitäisi yhteiskunnan myös tukea.

Kannatuksen vuoksi

Risto Varala on suositellut Trossia myös ystävilleen ja tutuilleen.
– Viimeksi kerroin vapaaehtoisesta meripelastustoiminnasta ja Trossista kalastajalle, joka vapaa-ajallaan huviveneilee perheensä kanssa.

Vaikka Risto Varala on ollut Trossi-jäsen jo 12 vuotta, hän käytti palvelua nyt ensimmäistä kertaa.
– Maksan Trossi-maksua ennen kaikkea hienon toimintanne kannatuksen vuoksi. Ja voisin maksaa vaikka enemmänkin.

___________________________

Onhan sinullakin jo Trossi?