Vuoden meripelastajaksi pelastusalus ABSOn miehistö Turusta
Turun Meripelastusyhdistyksen pelastusalus ABSOn vapaaehtoisella miehistöllä oli merkittävä rooli Airistolla elokuussa tapahtuneen veneturman pelastustoimissa. Meripelastusseura on nimennyt ABSOn miehistön Vuoden meripelastajaksi.
Airiston merialueella Turun edustalla tapahtui lauantaina 3. elokuuta iltapäivällä onnettomuus, jossa noin 15-metrinen moottorivene ja 8-metrinen moottoripurjehtija törmäsivät toisiinsa. Onnettomuusveneissä oli yhteensä kahdeksan henkilöä; moottoriveneessä kaksi aikuista ja moottoripurjehtijassa neljä aikuista ja kaksi lasta.
Törmäyksessä moottoripurjehtijan kylki, kansirakenteet ja masto kärsivät merkittäviä vaurioita. Moottoriveneen pohjaan tuli lieviä vaurioita. Onnettomuuden seurauksena toinen moottoripurjehtijassa olleista miehistä menehtyi tapahtumapaikalla ja toinen myöhemmin sairaalassa. Kaksi naista ja kaksi lasta saivat lieviä vammoja. Kaikki loukkaantuneet olivat moottoripurjehtijassa.
Hätäpuhelu tuli Turun hätäkeskukseen kello 13.44. Hätäkeskus ja meripelastuskeskus hälyttivät paikalle useita ensihoito- ja pelastusyksiköitä, muun muassa Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopterin ja Turun Meripelastusyhdistyksen pelastusvene ABSOn. Meripelastushelikopteri saapui onnettomuuspaikalle ensimmäisenä kello 14.02 ja sieltä laskettiin onnettomuusveneeseen pintapelastaja ja ensihoitaja.
Ensimmäisenä veneenä kello 14.05 paikalla ollut ABSO kiinnittyi moottoriveneen kylkeen.
– Miehistöön kuuluvat ensihoitaja ja ensiauttajat siirtyivät välittömästi suorittamaan hoitotoimenpiteitä onnettomuusaluksiin yhdessä helikopterimiehistön kanssa. Yhden miehistön jäsenen vastuulla oli tarvittavien hoitovälineiden logistiikka pelastusalukselta onnettomuusaluksiin, kertoo ABSOn päällikkö Jani Seppälä.
Pahimmin loukkaantunut siirrettiin FINNHEMS 20:n lääkärin johdolla Rajavartiolaitokseen partioveneeseen ja edelleen Airiston Matkailukeskuksen rantaan perustettuun evakuointikeskukseen. ABSO toi, tapahtumapaikalla annetun ensiavun jälkeen, maihin lievemmin loukkaantuneet ja muut haveriveneissä olleet.
– ABSOn vapaaehtoismiehistön toiminta oli vakavassa onnettomuustilanteessa ammattitaitoista, tehokasta ja hyvin organisoitua, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström. – Jokainen miehistönjäsen tiesi ja osasi tehtävänsä, vaikka joutui työskentelemään kovan paineen alla.
Pelastusalus ABSO toimii Turun Meripelastusyhdistyksen ja Suomen Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piirin yhteisenä ensivasteyksikkönä Saaristomerellä vilkkaimman veneilykauden ajan juhannuksesta elokuun alkuun ympärivuorokautisessa valmiudessa. Aluksen miehittää päällikön lisäksi 3-5 hengen miehistö, josta aina vähintään yksi on ammatiltaan ensihoitaja ja yksi koulutettu ensiauttaja. Kaudella 2019 ABSO oli 107 pelastus- ja avustustehtävällä Meripelastusseuran eniten tehtäviä suorittanut yksikkö. Caritas-päivystys, kuten kaikki vapaaehtoinen meripelastustoiminta tuotetaan kokonaan vapaaehtoisvoimin.
Tähystäminen elintärkeää
Onnettomuustutkinnan mukaan kummastakaan Airiston onnettomuusveneestä ei havaittu toista ennen kuin yhteentörmäyksen estäminen oli jo liian myöhäistä. Selvää syytä tähän ei ole voitu osoittaa.
– Tähystäminen kuuluu turvallisen vesillä liikkumisen perusteisiin, muistuttaa Jori Nordström. – Kesäkuun alussa voimaan tuleva uudistettu vesiliikennelaki täsmentää myös huviveneen päällikön velvollisuuksia, joista yksi on tähystyksen organisoiminen. Tekniset navigointilaitteet eivät koskaan korvaa näkö- ja kuuloaistilla suoritettavaa tähystämistä.
Saumatonta yhteistyötä
Meripelastusseura palkitsee pelastusvene ABSOn miehistön, johon kuuluivat aluksen päällikkönä Jani Seppälä, Ari Haanperä, Ilari Hatakka, Silja Hongisto, Tuukka Kivelä ja Sari Kivelä Vuoden meripelastaja -nimityksellä, Meripelastajan malja -kiertopalkinnolla ja Meripelastusseuran ansiomerkeillä.
Meripelastusseura on jo vuodesta 1992 lähtien palkinnut vuosittain ansioituneen vapaaehtoisen meripelastajan tai miehistön Vuoden meripelastaja -nimityksellä.
Kuva: Miska Kivioja