Siirry pääsisältöön

Päivityskorjattu Willimies pelastaa vielä 15 vuotta

Jo yli 1 500 vesilläliikkujaa avustanut Willimies on päivityskorjauksella elinkaarensa puolivälissä. Talven aikana tehtävin korjauksin Willimies pelastaa Etelä-Saimaalla vielä vuoteen 2035.

Parikymppinen Willimies on urakoinut yli 650 pelastus- ja avustustehtävää, avustanut yli 1500 vesilläliikkujaa ja auttanut puolentuhatta venettä pulasta. Todennäköiseltä menehtymiseltä alus on pelastanut 17 henkeä ja 13 alusta tuhoutumiselta.

Willimiehen elinkaarta jatketaan tulevana talvena uudistamalla sen tekniikkaa. Moottori vaihtuu uuteen Scaniaan ja vesijetti-vetolaite vaihdetaan kokoluokkaa suuremmaksi. Lisätehon tavoitteena on saada alus liukumaan paremmin, jolloin nopeutta saadaan lisää ja polttoaineenkulutus mailia kohden laskemaan. Ennen kaikkea päivityskorjauksella tavoitellaan aluksen elinkaaren jatkamista ainakin vuoteen 2035.

PV Willimies ajetaan marraskuun lopulla Lappeenrannasta Porvooseen telakalle korjattavaksi. Tavoitteena on, että alus pääsee takaisin Lappeenrannan Rapasaareen operatiiviseen valmiuteen heti jäiden lähdettyä ja pelastustöihin uuden veneilykauden alkuun.

Willimies – voimakas työjuhta

PV410 Willimies edustaa Rankki-sarjan pelastusalustyyppiä. Rankit suunniteltiin ja rakennettiin 1990-luvulla varta vasten Meripelastusseuran tarpeisiin. SMPS Etelä-Saimaa sai Willimiehen käyttöönsä 1999 uutena, ja se nimettiin Lappeenrannan kaupungin vaakunasymbolin mukaan. Kaupunki osallistui aluksen hankintaan merkittävällä osuudella.

Uusi, nopeampi alus muutti monessa mielessä yhdistyksen toimintaa. Willimiehellä ehdittiin kiireellisiin tehtäviin ja nopeudesta oli paljon etua myös kiireettömien tehtävien hoidossa.

Willimiehestä on moneksi

Willimies on kokoisekseen tilava, ja säilytystilaa on yllättävän paljon. Aluksesta löytyy kolme petipaikkaa, WC ja pieni pentteri jääkaappeineen, mikä tekee aluksesta asuttavan partioitaessa viikonloppua järvellä.

Willimiehen paras ominaisuus onkin sen monikäyttöisyys: erittäin harvoin tulee hälytyksiä, joiden suorittamiseen aluksen ominaisuudet eivät riittäisi.

Rakkaudesta lajiin: huolenpito pitkän elinkaaren salaisuutena

Willimies on vuosien saatossa ollut huolellisen huolenpidon kohteena. Se onkin todennäköisesti yksi parhaimmassa kunnossa oleva, kyseisen alussarjan aluksista. Ison työn aluksen kunnossapitämiseksi on tehnyt Matias Pekkanen, joka valittiin Meripelastusseuran vuoden 2017 alusvastaavaksi.

– Emme kuitenkaan ole mikään veneremonttiyhdistys, vaikka jakoavain monen vapaaehtoisen käteen istuukin, virnistää Etelä-Saimaan yhdistyksen puheenjohtaja Elias Altarriba. – Hyvässä kunnossa pidetty aluskaan ei ole ikuinen. Caterpillar-moottorilla ajetut vajaat 6 000 tuntia alkavat näkyä jatkuvana huoltotarpeena, ja tänä kesänä öljyä on alkanut kulua melkoisia määriä.

Tiiviissä yhteistyössä paikallisen pelastuslaitoksen kanssa

Juuri 50-vuotta täyttäneen Etelä-Saimaan yhdistyksen valmiudessa Willimiehen rooli on keskeinen. – Korjauksella yhteiselo jatkuu vuosia, Altarriba iloitsee.

Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Erkki Hokkanen totesi Lappeenrannan kaupunginhallitukselle antamassaan lausunnossa: ”Eteläisen Saimaan vesialueella tehokkaan pelastustoiminnan turvaamiseksi on erittäin tarpeellista, että viranomaisten käytettävissä on alueella aktiivisesti toimiva Meripelastusseuran yhdistys, jonka toimintaedellytykset niin henkilöstön, kaluston, toimintavalmiuden kuin organisaation osalta ovat hyvät. Nämä mahdollistavat tehokkaan toiminnan pelastustehtävissä joko itsenäisesti tai yhteistyössä viranomaisten kanssa avustettaessa vesillä ihmisiä ja aluksia erilaisissa vaaratilanteissa.”

Meripelastusseuran tavoitteena on saada kaikki 135 pelastusalustaan vesille 1.5.2020 auttamaan. Tule mukaan tukemaan toimintaamme ja osallistu alusten korjauksiin lahjoittajana meripelastus.fi/lahjoita

Pienikin apu on suuri ilo vapaaehtoisille meripelastajille. Kiitos tuestasi!