UKK
Jäsenyydestä ja Trossi-jäsenpalvelusta usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen
Kuinka voin liittyä jäseneksi?
Voit liittyä Meripelastusseuran paikallisyhdistyksen jäseneksi ilmoittautumislomakkeella tai olemalla yhteydessä haluamaasi yhdistykseen.
Minne ilmoitan muutokset yhteystiedoissani tai Trossi-veneen tiedoissa?
Voit ilmoittaa muuttuneet tiedot nettisivuillamme olevalla jäsentietojen päivityslomakkeella. Voit myös ylläpitää yhteystietojasi sekä venetietojasi Messi-jäsensivuston kautta.
Mistä löydän jäsennumeroni?
Jäsennumerosi löytyy jäsenmaksulaskulta, Meripelastaja-lehden osoitekentästä, Messin omista tiedoista sekä mahdolliselta Trossi-jäsenkortilta.
Haluan päättää jäsenyyteni ja/tai Trossin. Miten toimin?
Voit ilmoittaa jäsenyydestä eroamisesta tai Trossin päättämisestä jäsentietojen päivityslomakkeella. Jäsenyyteen ja Trossiin liittyvät muutokset voi myös ilmoittaa Meripelastusseuran toimistoon tai omaan yhdistykseesi. Kerrothan ilmoituksen yhteydessä jäsennumerosi.
Huomioithan, ettei maksamaton jäsenlasku automaattisesti katkaise jäsenyyttäsi.
Mikä on Messi ja mitkä ovat tunnukseni sinne?
Messi on Suomen Meripelastusseuran ja sen jäsenyhdistysten käytössä oleva toiminnanohjausjärjestelmä ja jäsensivusto. Messistä löytyvät kaikki jäsentietosi sekä jäsenmaksulaskusi.
Messi-tunnukset muodostuvat automaattisesti jäseneksi liityttäessä ja ne löytyvät laskultasi tai liittymisen jälkeen samaltasi vahvistussähköpostilta. Oletuskäyttäjätunnuksesi on etunimesi ja jäsennumerosi kirjoitettuna yhteen, oletussalasanasi on jäsennumerosi. Messiin pääset kirjautumaan osoitteessa messi.meripelastus.fi.
Olen unohtanut Messin salasanan?
Pääset vaihtamaan salasanan Messin kirjautumissivulta (messi.meripelastus.fi) klikkaamalla Salasana unohtunut? -kohtaa. Syötä sivulle jäsennumerosi tai sähköpostiosoitteesi, niin saat salasanan uusimislinkin jäsentiedoissa olevaan sähköpostiisi. Jos salasanan vaihto ei onnistu, voit olla yhteydessä Meripelastusseuran toimistoon.
Millä tavoin voin saada jäsenlaskuni?
Jäsenmaksulaskut toimitetaan joko paperilaskuina tai sähköpostitse.
Paperilaskun valinneet saavat laskun postitse. Mikäli käytössäsi on Postin Netposti-palvelu, voi paperilaskusi päätyä Netpostiin.
Sähköpostilaskun valinneet saavat heti laskun muodostuttua ilmoituksen Messiin muodostuneesta laskusta sekä laskun pdf-tiedostona.
Laskun maksutiedot löytyvät myös Messi-jäsensivustolta omista tiedoistasi.
Jäsenlaskullani on virhe. Minne ilmoitan siitä?
Mikäli laskun loppusumma on mielestäsi virheellinen, olethan yhteydessä Meripelastusseuran toimistoon.
Mikäli laskulla on virheelliset yhteystiedot tai venetiedot, voit maksaa laskun virheellisisistä tiedoista huolimatta ja ilmoittaa oikeat tiedot jäsentietojen päivityslomakkeella.
Miksi minulle tuli maksumuistutus, vaikka olen jo maksanut laskun?
Jos sait maksumuistutuksen, ei maksusi ole kirjautunut laskullesi. Välillä maksun kirjautumisessa saattaa vierähtää muutama päivä, jonka aikana olemme saattaneet tehdä maksumuistutusten laskutusajon. Maksumuistutuksen päiväyksestä voit tarkistaa, milloin muistutus on meiltä lähtenyt.
Jos maksustasi on jo pidempi aika, tarkistathan milloin, mille tilille ja millä viitteellä maksun olet suorittanut. Asian selvittämiseksi olethan yhteydessä Meripelastusseuran toimistoon.
Miksi jäsenmaksulasku pitää maksaa Meripelastusseuran tilille, eikä oman yhdistykseni tilille?
Meripelastusseura hoitaa kootusti jäsenyhdistystensä jäsenmaksujen keräämisen ja tilittää jäsenmaksut koostetusti yhdistyksille. Oman yhdistyksen tilille tehty maksettu ei kirjaa laskuasi suoritetuksi.
Mikä on Trossi?
Trossi on Meripelastusseuran ja sen jäsenyhdistysten henkilöjäsenille tarkoitettu jäsenpalvelu. Lisätietoja Trossista löydät täältä.
Haluan liittyä jäseneksi ja hankkia Trossi-jäsenpalvelun. Mitä teen?
Voit liittyä jäseneksi ja liittää jäsenyydelle Trossin nettisivuillamme olevalla liittymislomakkeella. Lisätietoja Trossista löydät Meripelastusseuran nettisivuilta.
Miksi minun pitää liittyä yhdistyksen jäseneksi hankkiessani Trossin?
Trossi on Meripelastusseuran ja sen jäsenyhdistysten veneellisille henkilöjäsenille tarkoitettu jäsenpalvelu. Jotta jäsenpalvelun saa käyttöön, tulee olla henkilöjäsenenä jossakin Meripelastusseuran paikallisyhdistyksistä.
Haluan liittää jäsenyydelleni Trossi-jäsenpalvelun. Mitä teen?
Trossin lisääminen jäsenyydelle onnistuu nettisivuillamme olevalla liittymislomakkeella. Lomakkeen täyttöön tarvitset jäsennumerosi ja veneesi tiedot.
Haluan Trossin myös toiselle veneelleni. Mitä teen?
Trossi-jäsenpalveluun voi liittää haluamansa määrän lisäveneitä 50 € vuosihintaan. Liittäminen onnistuu liittymislomakkeella. Lisäveneen ilmoittamista varten tarvitset jäsennumerosi sekä veneen tiedot.
Koska hankkimani Trossi on voimassa?
Trossi astuu voimaan heti maksettuasi Trossi-jäsenpalvelua koskevan laskun. Mikäli lähdet vesille ennen Trossi-tarran ja jäsenkortin saapumista, pidäthän veneillessä mukanasi jäsennumeroasi ja kuittia maksetusta Trossi-maksusta.
Koska saan Trossi-tarran?
Postitamme Trossi-tarroja ja jäsenkortteja huhtikuusta alkaen aina kerran viikossa. Trossi-tarrat toimitetaan jäsenmaksunsa kokonaisuudessa suorittaneille Trossillisille jäsenille. Yleensä Trossi-kirje saapuu muutaman viikon sisällä maksun suorittamisesta. Siihen asti voimassaolevan Trossin voi todentaa jäsennumerolla ja kuitilla maksetusta jäsenlaskusta.
Olen vaihtanut venettä. Voinko siirtää Trossin uudelle veneelleni?
Voit. Trossi on käytettävissä uudelle veneellesi. Veneen vaihdosta voit ilmoittaa jäsentietojen päivityslomakkeella. Voit myös halutessasi päivittää venetiedot Messi-jäsensivustolle tai ilmoittaa asiasta Meripelastusseuran toimistoon.
Ostin veneen, jossa on Trossi-tarra. Tarkoittaako tämä, että veneessä on voimassa oleva Trossi?
Valitettavasti Trossi ei siirry veneen oston myötä uudelle omistajalle, vaan jää edelliselle omistajalle hyödynnettäväksi mahdolliseen uuteen veneeseen. Voit kuitenkin liittyä jäseneksi ja hankkia veneellesi Trossin liittymislomakkeella. Lisätietoja Trossista löytyy osoitteesta trossi.fi.
Myin Trossi-veneeni. Voinko siirtää jo maksetun jäsenyyteni ja Trossin uudelle omistajalle?
Valitettavasti jäsenyyttä ja Trossia ei voi siirtää toiselle henkilölle, sillä ne ovat henkilökohtaisia. Trossi jää sinulle hyödynnettäväksi mahdolliseen uuteen veneeseen.
Voit kuitenkin suositella veneen uudelle omistajalle Trossia ja vapaaehtoisen meripelastustoiminnan tukemista.
Veneeni on perheessämme yteiskäytössä. Onko Trossi voimassa perheenjäseneni liikkuessa veneellä?
On. Trossi on voimassa myös, kun perheenjäsenesi liikkuu veneellä, johon olet hankkinut Trossin. Veneessä tulee tällöin olla Trossi-tarra näkyvällä paikalla ja veneen kipparilla tulee olla jäsenkorttisi mukanaan.
Onko Trossi voimassa vain jäsenyhdistykseni paikkakunnalla?
Trossi on voimassa kaikkialla, missä toimii meri- tai järvipelastusyhdistys. Yhdistysten tiedot löydät Meripelastusseuran nettisivuilta jäsenyhdistykset-kohdasta.
Soitin Trossi-palvelunumeroon ja sieltä minua pyydettiin soittamaan meripelastuksen hälytysnumeroon. Miksi en saanut apua Meripelastusseurasta, vaikka olen Trossi-jäsen?
Rajavartiolaitoksen ylläpitämä Meripelastuskeskus toimii meripelastusta johtavana viranomaisena ja vastaa riskinarvion tekemisestä merialueella tapauksissa, joissa apua tarvitseva alus ei ole kiinnittyneenä rantaan.
Meripelastusseuran Trossi-palvelunumero toimii viranomaisten antamien ohjeiden mukaan ja pyytää tällaisessa tapauksessa apua tarvitsevaa soittamaan meripelastuskeskukseen. Viranomaisen suorittaman riskinarvion lisäksi etuna on se, että näin soittajan matkapuhelin voidaan tarvittaessa paikantaa. Meripelastuskeskuksella on käytettävissään kaikki alueen pelastusyksiköt, joten kiireellisessä tilanteessa apu myös saadaan nopeimmin paikalle.
Trossi-palvelunumero ei siis voi välittää avunpyyntöä meripelastuskeskukseen puolestasi, koska tässä tapauksessa matkapuhelimesi sijaintia ei voitaisi tarvittaessa määrittää. Jos vaarattomalta vaikuttava tilanne muuttuu yllättäen vakavammaksi, mahdollisuus paikantaa soittajan sijainti voi nopeuttaa avun saamista huomattavasti.
Meripelastuskeskuksessa määritetään, onko kyseessä kiireellinen meripelastustehtävä vai kiireetön avustustehtävä, ja lähetetään paikalle tarkoituksenmukaisin pelastusyksikkö. Useissa tapauksessa meripelastuskeskuksessa todetaan, että tilanne voidaan hoitaa kiireettömänä avustuksena, jolloin Meripelastusseuran pelastusalus saapuu suorittamaan tehtävän.
Haluan lainata ystäväni venettä, jossa on Trossi-tarra. Saanko tarvittaessa Trossi-avustuksen Meripelastusseuran pelastusalukselta?
Jos veneen omistajan Trossi-palvelu on voimassa (jäsenmaksu maksettu ja veneen tiedot ilmoitettu oikein Meripelastusseuraan), veneeseen on kiinnitetty palvelun voimassaolon osoittava vuositarra ja mukana on veneen omistajan Trossi-jäsenkortti, Meripelastusseuran pelastusalukset tarjoavat avustuksen Trossi-palvelun ehtojen mukaisesti, vaikka varsinainen Trossi-jäsen ja veneen omistaja ei olisi mukana veneessä. Palvelu on siis venekohtainen, ei henkilökohtainen.
Olen paikallisen meripelastusyhdistyksen jäsen ja harrastan sukellusta. Sukellusseurallani on EU-huvivenedirektiivin määritelmän mukainen vene. Voinko hankkia Trossi-palvelun sukellusseuramme veneelle?
Trossi-palvelun hankkiminen edellyttää Meripelastusseuran jäsenyhdistyksen henkilöjäsenyyttä. Näin ollen vain henkilöjäsen voi hankkia Trossi-jäsenpalvelun omistamalleen, yksityiskäytössä olevalle veneelle (pituus 2,5–24 m) tai vesiskootterille.
Koska vastaavia kyselyitä tulee Meripelastusseuraan aika ajoin, palvelun laajentamista Meripelastusseuran jäsenyhdistyksen yhteisöjäsenten omistuksessa oleviin aluksiin selvitetään. Tällä hetkellä Trossi-jäsenpalvelua ei kuitenkaan voi tällaisille aluksille ottaa.
Olen paikallisen meripelastusyhdistyksen jäsen. Toimin kalastusoppaana, ja käytössäni on vuokraveneeksi katsastettu vene. Voinko hankkia veneeseeni Trossi-palvelun?
Tämä ei valitettavasti ole mahdollista, koska Trossi-jäsenpalvelua ei voida myöntää kaupallisessa käytössä oleville aluksille.
Olen Meripelastusseuran Trossi-jäsen ja haluaisin mukaan paikallisen meripelastusyhdistyksen vapaaehtoismiehistöön. Miten pääsen mukaan?
Meripelastusseuran jäsenyhdistykset rekrytoivat uusia jäseniä miehistöihinsä omien käytäntöjensä ja aikataulujensa mukaisesti. Ota yhteyttä suoraan paikalliseen Meripelastusseuran yhdistykseen, josta saat yksityiskohtaisia lisätietoja.
Yleensä uusia miehistöjäseniä otetaan vastaan keväällä tai syksyllä, jolloin yhdistykset järjestävät tulokaskursseja. Perusvaatimuksia miehistössä toimimiselle ovat 18 vuoden ikä, uimataito sekä normaali terveys ja kunto. Lisäksi Meripelastusseuran jäsenyhdistyksillä voi olla omia erityisvaatimuksiaan, ja vuosittain koulutukseen voidaan hyväksyä vain rajallinen määrä uusia miehistöjäseniä.
Lisätietoja saat täältä.
Olen liittymässä Trossi-jäseneksi ja saanut jäsenmaksulaskun, jota en ole vielä ehtinyt maksaa. Nyt veneeseeni tuli moottorivika, enkä pääse jatkamaan matkaa mökkirannasta. Mitä tapahtuu, jos pyydän apua Trossi-palvelunumerosta? Joudunko maksamaan erikseen avusta?
Trossi-jäsenpalvelun piiriin kuuluvan avustuksen saaminen veloituksetta edellyttää, että Trossi-jäsenmaksu on maksettu. Käytännössä tämä osoitetaan kiinnittämällä jäsenmaksun maksamisen jälkeen lähetetty Trossi-tarra veneeseen ja pitämällä Trossi-jäsenkortti mukana.
Mainitsemassasi tapauksessa kyseessä ei ole kiireellinen pelastustehtävä, vaan kiireetön avustus. Jos et vielä ole Trossi-jäsenmaksua maksanut, Meripelastusseuran pelastusalukset joutuvat veloittamaan kiireettömästä avustuksesta sisäministeriön vahvistaman tuntihinnan, joka vaihtelee aluksen koon mukaan välillä 35 €/h ja 295 €/h.
Varmista Trossi-jäsenpalvelusi voimassaolo maksamalla jäsenmaksulasku välittömästi sen vastaanotettuasi. Muista myös kiinnittää Trossi-vuositarra veneeseen ja pitää Trossi-jäsenkortti mukanasi.
Trossi-tarra ja -jäsenkortti lähetetään vuosittain huhtikuun loppuun mennessä laskun maksaneille ja toimintakauden aikana liittyneille noin viikon kuluessa laskun maksamisesta. Jos veneilet ennen niiden vastaanottamista, pidä maksukuitti ja jäsennumerosi mukana veneessä osoituksena Trossi-palvelusi voimassaolosta.
Tarvitsen kiireetöntä apua veneelleni, mutta olen unohtanut kiinnittää Trossi-tarran veneeseen. Saanko Trossi-palvelun mukaista apua vai joudunko maksamaan hinauksesta?
Trossi-tarran puuttuminen veneestä ei välttämättä estä Trossi-jäsenpalvelun mukaisen avustuksen saamista. Muista kuitenkin ilmoittaa tarran puuttumisesta soittaessasi Trossi-palvelunumeroon. Näin avuksesi tulevan pelastusaluksen päällikkö voi tarkistaa Trossi-jäsenpalvelusi voimassaolon ajoissa.
Veneeni moottorista katkesi jäähdyttäjän hihna. Saanko apua Trossi-palvelunumeron kautta?
Meripelastusseuran pelastusalusten miehistö voi rajoitetusti auttaa myös veneen korjaamisessa vesillä. Pelastusaluksissa ei kuitenkaan voida pitää mukana varaosia kuin omaan käyttöön, joten tarvittavien varaosien pitäisi löytyä avustettavasta veneestä. Jos veneessäsi on mukana uusi jäähdyttäjän hihna, paikalle saapuvan pelastusveneen miehistö mitä todennäköisimmin saa sen asennettua paikalleen. Muussa tapauksessa vene hinataan paikkaan, jossa sille saadaan korjausapua.
Jos veneesi on kotilaiturissa, korjausapu ei kuulu Trossi-jäsenpalvelun piiriin.
Veneeni tarvitsee hinausta suojasatamasta mantereelle. Trossi-palvelun sääntöjen mukaisesti palveluun kuuluu hinaus lähimpään satamaan, johon on saatavana korjauspalveluita. Haluaisin kuitenkin hinauksen kotisatamaani. Onko tämä mahdollista?
Trossi-jäsenpalvelu sisältää veneen hinaamisen veloituksetta lähimpään satamaan, johon on saatavana korjauspalveluita. Tällainen satama riippuu muun muassa avustettavan veneen koosta. Jos kyseessä on esimerkiksi perämoottorivene, joka voidaan nostaa normaalilla trailerilla, Trossi-jäsenpalvelu kattaa hinauksen satamaan, jossa on nostoliuska. Jos kyseessä on suurempi vene, se voidaan hinata satamaan, jossa on esimerkiksi huoltoliike tai tarvittava nostokalusto.
Jos Trossi-jäsen kuitenkin haluaa veneensä hinattavan tällaista satamaa kauempana olevaan kotisatamaansa, asiasta on sovittava erikseen pelastusaluksen päällikön kanssa. Tällaisessa tapauksessa hinauksesta Trossi-jäsenpalvelun sääntöjen mukaiseen satamaan asti ei veloiteta, mutta matkasta siitä kotisatamaan veloitetaan pelastusaluksen päällikön kanssa erikseen sovitun mukaisesti.
Olen kesälomamatkalla ja veneeni moottori on rikki. Haluaisin saada veneeni kotiin. Kuuluuko hinaus kotiin Trossi-palvelun piiriin?
Jos kotisatama ei ole lähin satama, jossa on saatavana korjauspalveluita, hinaus kotiin ei kuulu Trossi-jäsenpalvelun piiriin. Meripelastusseuran pelastusaluksen miehistö voi kuitenkin auttaa veneen väliaikaisen säilytyspaikan ja korjausavun hankkimisessa.
Veneeseeni tuli tekninen vika. Soitin Trossi-palvelunumeroon, mutta en saanut apua, koska mökkijärvelläni ei kuulemma ole Meripelastusseuran pelastusvenettä. Mitä nyt teen?
Meripelastusseuralla ei ole pelastusasemia jokaisessa vesistössä. Jos tarvitset apua tällaisella alueella, soita yleiseen hätänumeroon 112. Hätäkeskuspäivystäjä tekee riskinarvion ja hälyttää paikalle tarvittavan avun.
Olen lähdössä veneilemään Ruotsin kautta Tanskaan ja Saksaan. Onko Trossi-palveluni voimassa matkan aikana? Miten saan tarvittaessa apua?
Trossi-jäsenpalvelu on voimassa Ahvenanmaalla, Ruotsin rannikolla, osassa Tanskan rannikkoa eikä ollenkaan Saksassa. Selvitä ennen matkalle lähtöä reittisi eri osissa voimassa olevat meripelastuksen hälytysnumerot sekä paikallisten meripelastusseurojen hälytysnumerot.
Jos sinulla ei ole käytössäsi paikallista meripelastuksen hälytysnumeroa, voit hätätapauksessa pyytää apua Turun meripelastuskeskuksesta soittamalla numeroon +358 294 1000.
Lisätietoja saat paikallisten meripelastuseurojen sivustoista:
Ahvenanmaa: Ålands Sjöräddningssällskap
Ruotsi: Svenska Sjöräddningssällskapet
Tanska: Dansk Søredningsselskab
Saksa: Deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger
Soitin Trossi-palvelunumeroon ja pyysin apua, koska veneeni akku on tyhjä mökkirannassa. Kun Meripelastusseuran pelastusalukselta soitettiin, minulle kerrottiin, että saan apua vasta illalla. Nyt on aamu, ja joudun odottamaan apua koko päivän? Miten tämä voi olla mahdollista?
Trossi-jäsenpalvelun sääntöjen mukaisesti kiireettömät avustustehtävät hoidetaan kohtuullisessa ajassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että normaalin toimistoajan ulkopuolella arki-iltaisin ja viikonloppuisin pelastusalukset lähtevät matkaan noin puolen tunnin kuluessa avunpyynnön vastaanottamisesta. Arkisin toimistoaikana saapuneet avunpyynnöt pyritään hoitamaan mahdollisimman pian saman päivän iltana tai Trossi-jäsenen kanssa erikseen sovitun mukaisesti. Monissa tapauksissa apu saadaan paikalle nopeasti myös arkipäivisin.
Ota myös huomioon, että jos pelastusalus hälytetään kiireelliseen pelastustehtävään, käynnissä oleva Trossi-avustus keskeytetään ja sitä jatketaan myöhemmin. Kiireellisten pelastustehtävien takia myös aikaisemmin sovitun avustuksen ajankohta voi siirtyä myöhemmäksi.
Kiireellisissä hätätilanteissa saat apua soittamalla yleiseen hätänumeroon 112 tai meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000 (merialueella).
Meripelastusseuran pelastusalukset on miehitetty vapaaehtoisilla, jotka eivät saa toiminnastaan palkkaa tai palkkioita. Koska suuri osa miehistöjäsenistä on päivätyössä, kiireettömät avustukset joudutaan monesti hoitamaan vasta työpäivän päätyttyä.
Olen Trossi-jäsen, ja veneeni upposi myrskyssä kotilaituriin. Saanko apua Meripelastusseuralta?
Laituriin uponneiden veneiden nostaminen ei kuulu Trossi-jäsenpalvelun piiriin. Meripelastusseuran yksiköt voivat kuitenkin mahdollisesti auttaa sinua veneen nostamisessa. Tästä, ja avustuksen kustannuksista, on kuitenkin sovittava erikseen paikallisen pelastusaluksen päivystävän päällikön kanssa. Saat yhteyden paikalliseen pelastusalukseen soittamalla Trossi-palvelunumeroon 0800 30 22 30.
Olen Trossi-jäsen. Silmälasini putosivat laiturilta järveen. Saanko apua Meripelastusseuralta?
Veteen pudonneiden esineiden sukeltaminen ei kuulu Trossi-jäsenpalvelun piiriin. Vaikka Meripelastusseuran yksiköillä ei pääsääntöisesti ole sukellustoimintaa, paikalliset vapaaehtoiset meripelastajat voivat mahdollisesti auttaa sinua silmälasiesi ”kalastamisessa”. Tästä on kuitenkin sovittava erikseen paikallisen pelastusaluksen päällikön kanssa. Saat yhteyden Meripelastusseuran paikalliseen pelastusalukseen soittamalla Trossi-palvelunumeroon 0800 30 22 30.
Veneeni moottori sammui kesken ajon ja ajelehdin nyt suurella selällä. Miten minun pitäisi toimia?
Jos olet merialueella, soita heti meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000.
Jos olet sisävesillä ja vene ajelehtii laivaväylällä, sääolot ovat hankalia, vene on vaarassa ajautua karikkoon tai tilanne tuntuu muuten vaaralliselta, soita heti yleiseen hätänumeroon 112. Jos olet sisävesillä eikä vaaraa ole, soita Trossi-palvelunumeroon 0800 30 22 30.
Ajoin kivelle enkä saa venettäni irti. Soitanko Trossi-palvelunumeroon vai yleiseen hätänumeroon?
Jos olet merialueella, soita heti meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000.
Jos olet sisävesillä, soita heti yleiseen hätänumeroon 112.
Meripelastuskeskuksessa tai hätäkeskuksessa tehdään riskinarvio, minkä mukaan sinulle toimitetaan apua. Jos tilanne arvioidaan kiireettömäksi avustukseksi, sinua voidaan pyytää soittamaan Trossi-palvelunumeroon. Muista kuitenkin kivelleajotapauksissa soittaa aina ensin meripelastuksen hälytysnumeroon tai yleiseen hätänumeroon.
Olen Trossi-jäsen, ja veneeni mukana kulkee myös apuvene. Onko Trossi voimassa myös apuveneessä vai onko siihen hankittava oma tarra?
Jos apuvene on pituudeltaan alle 2,5 metriä ja se kuuluu veneesi varusteisiin, se sisältyy isomman veneesi Trossi-jäsenpalvelun piiriin. Jos apuvene on tätä suurempi tai sitä käytetään muutenkin kuin isomman veneen kanssa, se pitää liittää erikseen Trossi-palveluun. Koska olet jo Meripelastusseuran Trossi-jäsen, saat omistamillesi muille veneille Trossi-palvelun hintaan 50 €/vuosi.