UKK

Usein kysytyt kysymykset Jäsenyydestä ja jäsenpalvelusta

Täältä löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Meripelastusseuran jäsenyyksistä ja Plus/Premium-jäsenpalvelusta.

Kuinka voin liittyä jäseneksi?
Voit liittyä Meripelastusseuran paikallisyhdistyksen henkilöjäseneksi ilmoittautumislomakkeella tai olemalla yhteydessä haluamaasi yhdistykseen.

Miten ilmoitan muutoksista jäsentiedoissani?
Voit ilmoittaa muuttuneet tiedot nettisivuillamme olevalla jäsentietojen päivityslomakkeella. Lomakkeen kautta voit ilmoittaa muuttuneet yhteystietosi, vaihtaa jäsenpalvelusi palvelutasoa tai päättää jäsenyytesi tai jäsenpalvelusi.

Minne ilmoitan muuttuneet venetiedot?

Venetietoja ei enää tarvitse päivittää jäsenrekisteriimme. Plus-jäsenpalvelun jäsenten tulee päivittää tieto jäsenkorttiinsa Cardu-sovelluksen kautta.

Mistä löydän jäsennumeroni?
Jäsennumerosi löytyy jäsenmaksulaskusta, Trossi-lehden osoitekentästä sekä mobiilijäsenkortistasi.

Mikä on mobiilijäsenkortti Cardu?

Cardu on sovelluskaupasta ladattava ilmainen jäsenkorttisovellus. Meripelastusseuran jäsenkortit näkyvät vain Cardu-sovelluksessa. Vanhoille Cardu-käyttäjille jäsenkortti päivittyy maksusuorituksen kirjauduttua laskullesi. Jos olet uusi Cardu-käyttäjä, saat sovelluksen latauslinkin.

Miten muutan Plus-jäsenpalvelun Premium-jäsenpalveluksi?

Voit ilmoittaa muutoksen jäsenpalvelulomakkeella. Saat muutosta koskevan lisälaskun laskutusvalintasi mukaisesti. Palvelu astuu voimaan, kun alkuperäinen jäsenmaksulasku sekä Premium-jäsenpalvelua koskeva lisälasku on maksettu.

Miten muutan Premium-jäsenpalvelun Plus-jäsenpalveluksi?

Voit ilmoittaa muutoksen palvelulomakkeella. Jos et ole maksanut alkuperäistä jäsenmaksulaskua, palvelutason muutos voidaan tehdä kuluvalle kaudelle. Jos Premium-jäsenpalvelun maksu on suoritettu, pysyy Premium-jäsenpalvelu voimassa vuoden loppuun ja palvelutason muutos astuu voimaan seuraavalle kaudelle.

Haluan päättää jäsenyyteni tai Plus- tai Premium-jäsenpalvelun. Miten toimin?
Voit ilmoittaa jäsenyyden tai jäsenpalvelun päättämisestä päivityslomakkeella. Jäsenyyteen ja Plus- ja Premium-jäsenpalveluun liittyvät muutokset voi myös ilmoittaa Meripelastusseuran toimistoon. Kerrothan ilmoituksen yhteydessä jäsennumerosi.

Huomioithan, ettei maksamaton jäsenlasku automaattisesti katkaise jäsenyyttäsi.

Mikä on Messi ja mitkä ovat tunnukseni sinne?
Messi on Suomen Meripelastusseuran ja sen jäsenyhdistysten käytössä oleva toiminnanohjausjärjestelmä ja jäsensivusto. Messistä löytyvät kaikki jäsentietosi sekä jäsenmaksulaskusi.

Messi-tunnukset muodostuvat automaattisesti jäseneksi liityttäessä ja saat ne liittymisen jälkeen tulevalla vahvistussähköpostilla. Oletuskäyttäjätunnuksesi on etunimesi ja jäsennumerosi kirjoitettuna yhteen, oletussalasanasi on jäsennumerosi. Messiin pääset kirjautumaan osoitteessa messi.meripelastus.fi.

Olen unohtanut Messin salasanan?
Pääset vaihtamaan salasanan Messin kirjautumissivulta (messi.meripelastus.fi) napsauttamalla Salasana unohtunut? -linkkiä. Syötä sivulle jäsennumerosi tai sähköpostiosoitteesi, niin saat salasanan uusimislinkin jäsentiedoissa olevaan sähköpostiisi. Jos salasanan vaihto ei onnistu, voit olla yhteydessä Meripelastusseuran toimistoon.

Millä tavoin voin saada jäsenlaskuni?
Ensimmäinen jäsenmaksulasku toimitetaan joko paperilaskuna tai sähköpostitse. E-laskutuksen aktivointi onnistuu laskun mukana tulevalla henkilökohtaisella tunnuksella.

Mikäli käytössäsi on Postin Omaposti-palvelu tai Kivra, voi laskusi päätyä niihin. Kyseisten palvelujen asetuksia muuttamalla voit muuttaa laskutustapaa.

En ole saanut jäsenmaksulaskuani, mitä teen?

Jäsenmaksulaskutus aloitetaan tammikuussa, ja laskuja lähetetään porrastetusti kevään aikana. Jos et ole saanut laskua toukokuun alkuun mennessä, ole yhteydessä Meripelastusseuran toimistoon.

Miksi minulle tuli maksumuistutus, vaikka olen jo maksanut laskun?
Jos sait maksumuistutuksen, ei maksusi ole kirjautunut laskullesi. Välillä maksun kirjautumisessa saattaa vierähtää muutama päivä, minkä aikana olemme saattaneet lähettää maksumuistutuksen. Maksumuistutuksen päiväyksestä voit tarkistaa, milloin muistutus on meiltä lähtenyt.

Jos maksustasi on jo pidempi aika, tarkistathan milloin, mille tilille ja millä viitteellä maksun olet suorittanut. Parhaiten asia ratkeaa lähettämällä Meripelastusseuran toimistoon esim. kuvakaappauksen tai vastaavat tiedot suoritetusta maksusta.

Minne Trossi katosi?
Trossi oli Meripelastusseuran jäsenpalvelu vuoteen 2025 asti. Kaudesta 2026 lähtien Meripelastusseuran jäsenpalvelua on saatavana Plus- tai Premium-palveluna.

Mikä on Meripelastusseuran Plus-jäsenpalvelu?

Meripelastusseuran Plus-tason jäsenpalvelu on käytössä yhdessä omistamassasi veneessä ollessasi itse sen kyydissä.

Mikä on Meripelastusseuran Premium-jäsenpalvelu?

Meripelastusseuran Premium-tason jäsenpalvelu kattaa kaikki omistamasi veneet ja on voimassa myös perheenjäsenten tai samaan venekuntaan kuluvien liikkuessa veneellä. Premium-jäsenpalvelu on voimassa lisäksi liikkuessasi muilla kuin itse omistamillasi vesikulkuneuvoilla (enintään 24 m pitkät huviveneet, lukuun ottamatta kaupallisessa käytössä olevat veneet).

Haluan liittyä jäseneksi ja hankkia jäsenpalvelun. Mitä teen?
Voit liittyä jäseneksi ja liittää jäsenyyteen Plus- tai Premium-jäsenpalvelun nettisivuillamme olevalla liittymislomakkeella. Jos olet jo henkilöjäsen, tarvitset lomakkeen täyttöön jäsennumerosi.

Miksi minun pitää liittyä yhdistyksen jäseneksi hankkiessani jäsenpalvelun?
Plus- ja Premium-jäsenpalvelu on Meripelastusseuran ja sen jäsenyhdistysten veneileville henkilöjäsenille tarkoitettu jäsenpalvelu. Jäsenpalvelun saaminen käyttöön edellyttää henkilöjäsenyyttä jossakin Meripelastusseuran paikallisyhdistyksistä.

Koska hankkimani jäsenpalvelu on voimassa?
Plus- ja Premium-jäsenpalvelu astuu voimaan heti maksettuasi sitä koskevan jäsenmaksulaskun.

Mobiilijäsenkortti päivittyy Carduun, kun maksu on kirjautunut jäsenmaksullesi. Jos sinulla ei ole vielä Cardu-sovellusta käytössä, saat sen lataamista varten aktivointilinkin.

Mikäli lähdet vesille ennen jäsentarran ja jäsenkortin saapumista, pidäthän veneillessä mukanasi jäsennumerosi ja kuitin maksetusta jäsenpalvelusta.

Koska saan jäsentarran?
Jäsentarra ja jäsenkirje toimitetaan jäsenmaksunsa kokonaisuudessa suorittaneille kauden alkuun mennessä ilmestyvän Trossi-lehden mukana. Huhtikuusta lähtien tarroja postitetaan laskun maksaneille viikoittain.

En halua liimata tarraa veneeseen, mitä teen?

Plus- ja Premium-jäsenpalvelun ehdot edellyttävät, että tarra on liimattuna veneeseen. Tarran ei tarvitse olla näkyvällä paikalla, mutta se pitää tarvittaessa pystyä näyttämään.

En saanut jäsentarraa ennen venereissulle lähtöä. Onko jäsenpalveluni voimassa?

Jäsenpalvelu on voimassa, jos olet suorittanut sitä koskevan jäsenmaksulaskun. Kun maksu on kirjautunut laskulle, päivittyy tieto voimassa olevasta jäsenpalvelusta mobiilijäsenkortillesi. Liimaathan tarran kuitenkin heti sen saavuttua veneeseesi, näin varmistat sujuvan jäsenpalvelun tilanteessa kuin tilanteessa.

Olen vaihtanut venettä. Voinko siirtää Plus-jäsenpalvelun uudelle veneelleni?
Voit. Plus-jäsenpalvelu on käytettävissä uudelle veneellesi. Veneen vaihto tulee ilmoittaa jäsenkortillesi Cardu-sovelluksessa.

Ostin veneen, jossa on jäsentarra. Tarkoittaako tämä, että veneessä on voimassa oleva Plus- tai Premium-jäsenpalvelu?
Valitettavasti jäsenpalvelu ei siirry veneen oston myötä uudelle omistajalle, vaan jää edelliselle omistajalle hyödynnettäväksi mahdolliseen uuteen veneeseen. Voit kuitenkin liittyä jäseneksi ja hankkia veneellesi jäsenpalvelun liittymislomakkeella.

Myin veneeni. Voinko siirtää jo maksetun jäsenyyteni ja jäsenpalvelun uudelle omistajalle?
Valitettavasti jäsenyyttä ja jäsenpalvelua ei voi siirtää toiselle henkilölle, sillä ne ovat henkilökohtaisia. Jäsenpalvelu jää sinulle hyödynnettäväksi mahdolliseen uuteen veneeseen.

Voit kuitenkin suositella veneen uudelle omistajalle jäsenpalvelua ja vapaaehtoisen meripelastustoiminnan tukemista.

Veneeni on perheessämme yhteiskäytössä. Onko jäsenpalvelu voimassa perheenjäseneni liikkuessa veneellä?
Premium-jäsenpalvelu on voimassa myös, kun perheenjäsenesi liikkuu veneellä. Veneessä tulee tällöin olla liimattuna Premium-jäsentarra ja veneen päälliköllä tulee olla jäsennumerosi mukanaan.

Plus-jäsenpalvelu edellyttää, että olet itse veneessä mukana.

Onko Plus- ja Premium-jäsenpalvelu voimassa vain jäsenyhdistykseni paikkakunnalla?
Jäsenpalvelu on voimassa kaikkialla, missä toimii meri- tai järvipelastusyhdistys. Yhdistysten tiedot löydät Meripelastusseuran nettisivuilta Jäsenyhdistykset-kohdasta.

Soitin Palvelunumeroon ja sieltä minua pyydettiin soittamaan meripelastuksen hälytysnumeroon. Miksi en saanut apua Meripelastusseurasta, vaikka olen jäsen?

Rajavartiolaitoksen ylläpitämä meripelastuskeskus toimii meripelastusta johtavana viranomaisena ja vastaa riskinarvion tekemisestä merialueella tapauksissa, joissa apua tarvitseva alus ei ole kiinnittyneenä rantaan.

Meripelastusseuran palvelunumero toimii viranomaisten antamien ohjeiden mukaan ja pyytää tällaisessa tapauksessa apua tarvitsevaa soittamaan meripelastuskeskukseen. Viranomaisen suorittaman riskinarvion lisäksi etuna on se, että näin soittajan matkapuhelin voidaan tarvittaessa paikantaa. Meripelastuskeskuksella on käytettävissään kaikki alueen pelastusyksiköt, joten kiireellisessä tilanteessa apu myös saadaan nopeimmin paikalle.

Meripelastusseuran palvelunumero ei siis voi välittää avunpyyntöä meripelastuskeskukseen puolestasi, koska tässä tapauksessa matkapuhelimesi sijaintia ei voitaisi tarvittaessa määrittää. Jos vaarattomalta vaikuttava tilanne muuttuu yllättäen vakavammaksi, mahdollisuus paikantaa soittajan sijainti voi nopeuttaa avun saamista huomattavasti.

Meripelastuskeskuksessa määritetään, onko kyseessä kiireellinen meripelastustehtävä vai kiireetön avustustehtävä, ja lähetetään paikalle tarkoituksenmukaisin pelastusyksikkö. Useissa tapauksessa meripelastuskeskuksessa todetaan, että tilanne voidaan hoitaa kiireettömänä avustuksena, jolloin Meripelastusseuran pelastusalus saapuu suorittamaan tehtävän.

Olen paikallisen meripelastusyhdistyksen jäsen ja harrastan sukellusta. Sukellusseurallani on EU-huvivenedirektiivin määritelmän mukainen vene. Voinko hankkia Meripelastusseuran jäsenpalvelun sukellusseuramme veneelle?

Jäsenpalvelun hankkiminen edellyttää Meripelastusseuran jäsenyhdistyksen henkilöjäsenyyttä. Näin ollen vain henkilöjäsen voi hankkia Meripelastusseuran jäsenpalvelun omistamalleen, yksityiskäytössä olevalle veneelle (pituus 2,5–24 m) tai vesiskootterille.

Jos sinulla on kuitenkin Meripelastusseuran Premium-jäsenpalvelu, se on voimassa kaikissa käyttämissäsi veneissä, jotka täyttävät jäsenpalvelun edellä mainitut ehdot.

Olen paikallisen meripelastusyhdistyksen jäsen. Toimin kalastusoppaana, ja käytössäni on vuokraveneeksi katsastettu vene. Voinko hankkia veneeseeni Meripelastusseuran jäsenpalvelun?

Tämä ei valitettavasti ole mahdollista, koska Meripelastusseuran jäsenpalvelu edellyttää, että vene ei ole kaupallisessa käytössä.

Minulla on Meripelastusseuran jäsenpalvelu ja haluaisin mukaan Meripelastusseuran paikallisen yhdistyksen vapaaehtoismiehistöön. Miten pääsen mukaan?

Meripelastusseuran jäsenyhdistykset rekrytoivat uusia jäseniä miehistöihinsä omien käytäntöjensä ja aikataulujensa mukaisesti. Ota yhteyttä suoraan paikalliseen Meripelastusseuran yhdistykseen, josta saat yksityiskohtaisia lisätietoja.

Yleensä uusia miehistöjäseniä otetaan vastaan keväällä tai syksyllä, jolloin yhdistykset järjestävät tulokaskursseja. Perusvaatimuksia miehistössä toimimiselle ovat 18 vuoden ikä, uimataito sekä normaali terveys ja kunto. Lisäksi Meripelastusseuran jäsenyhdistyksillä voi olla omia erityisvaatimuksiaan, ja vuosittain koulutukseen voidaan hyväksyä vain rajallinen määrä uusia miehistöjäseniä.

Lisätietoja saat täältä.

Olen juuri hankkinut Meripelastusseuran jäsenpalvelun ja saanut laskun, jota en ole vielä ehtinyt maksaa. Nyt veneeseeni tuli moottorivika, enkä pääse jatkamaan matkaa mökkirannasta. Mitä tapahtuu, jos pyydän apua Meripelastusseuran palvelunumerosta? Joudunko maksamaan erikseen avusta?

Meripelastusseuran jäsenpalvelun saaminen edellyttää, että jäsenmaksu on maksettu. Tämä osoitetaan kiinnittämällä jäsenmaksun maksamisen jälkeen lähetetty jäsentarra jäsenen omistuksessa olevaan veneeseen ja pitämällä jäsenkortti mukana (Plus-taso) tai esittämällä pelkkä jäsenkortti liikuttaessa muiden omistuksessa olevilla veneillä (Premium-taso).

Mainitsemassasi tapauksessa kyseessä ei ole kiireellinen pelastustehtävä, vaan kiireetön avustus. Jos et ole vielä maksanut jäsenmaksua, Meripelastusseuran pelastusalukset joutuvat veloittamaan kiireettömästä avustuksesta sisäministeriön vahvistaman tuntihinnan, joka vaihtelee aluksen koon mukaan välillä 50 €/h ja 400 €/h.

Varmista jäsenpalvelusi voimassaolo maksamalla jäsenmaksulasku välittömästi sen vastaanotettuasi. Muista myös kiinnittää jäsentarra veneeseen ja pitää mobiilijäsenkortti mukanasi.

Veneeni moottorista katkesi jäähdyttäjän hihna. Saanko apua Meripelastusseuran palvelunumeron kautta?

Meripelastusseuran pelastusalusten miehistö voi rajoitetusti auttaa myös veneen korjaamisessa vesillä. Pelastusaluksissa ei kuitenkaan voida pitää mukana varaosia kuin omaan käyttöön, joten tarvittavien varaosien pitäisi löytyä avustettavasta veneestä. Jos veneessäsi on mukana uusi jäähdyttäjän hihna, paikalle saapuvan pelastusveneen miehistö mitä todennäköisimmin saa sen asennettua paikalleen. Muussa tapauksessa vene hinataan paikkaan, jossa sille saadaan korjausapua.

Jos veneesi on kotilaiturissa, korjausapu ei kuulu jäsenpalvelun piiriin.

Veneeni tarvitsee hinausta suojasatamasta mantereelle. Jäsenpalvelun sääntöjen mukaisesti palveluun kuuluu hinaus lähimpään satamaan, johon on saatavana korjauspalveluita. Haluaisin kuitenkin hinauksen kotisatamaani. Onko tämä mahdollista?

Meripelastusseuran jäsenpalvelu sisältää veneen hinaamisen veloituksetta lähimpään satamaan, johon on saatavana korjauspalveluita. Tällainen satama riippuu muun muassa avustettavan veneen koosta. Jos kyseessä on esimerkiksi perämoottorivene, joka voidaan nostaa normaalilla trailerilla, jäsenpalvelu kattaa hinauksen satamaan, jossa on nostoluiska. Jos kyseessä on suurempi vene, se voidaan hinata satamaan, jossa on esimerkiksi huoltoliike tai tarvittava nostokalusto.

Jos jäsen, jolla on jäsenpalvelu voimassa, kuitenkin haluaa veneensä hinattavan tällaista satamaa kauempana olevaan kotisatamaansa, asiasta on sovittava erikseen pelastusaluksen päällikön kanssa. Tällaisessa tapauksessa hinauksesta jäsenpalvelun sääntöjen mukaiseen satamaan asti ei veloiteta, mutta matkasta siitä kotisatamaan veloitetaan pelastusaluksen päällikön kanssa erikseen sovitun mukaisesti.

Olen kesälomamatkalla ja veneeni moottori on rikki. Haluaisin saada veneeni kotiin. Kuuluuko hinaus kotiin jäsenpalvelun piiriin?

Jos kotisatama ei ole lähin satama, jossa on saatavana korjauspalveluita, hinaus kotiin ei kuulu jäsenpalvelun piiriin. Meripelastusseuran pelastusaluksen miehistö voi kuitenkin auttaa veneen väliaikaisen säilytyspaikan ja korjausavun hankkimisessa.

Veneeseeni tuli tekninen vika. Soitin Meripelastusseuran palvelunumeroon, mutta en saanut apua, koska mökkijärvelläni ei kuulemma ole Meripelastusseuran pelastusvenettä. Mitä nyt teen?

Meripelastusseuralla ei ole pelastusasemia jokaisessa vesistössä. Jos tarvitset apua tällaisella alueella, soita yleiseen hätänumeroon 112. Hätäkeskuspäivystäjä tekee riskinarvion ja hälyttää paikalle tarvittavan avun.

Olen lähdössä veneilemään Ruotsin kautta Tanskaan ja Saksaan. Onko jäsenpalveluni voimassa matkan aikana? Miten saan tarvittaessa apua?

Meripelastusseuran jäsenpalvelu on voimassa Ahvenanmaalla, Ruotsin rannikolla, osassa Tanskan rannikkoa eikä ollenkaan Saksassa. Selvitä ennen matkalle lähtöä reittisi eri osissa voimassa olevat meripelastuksen hälytysnumerot sekä paikallisten meripelastusseurojen hälytysnumerot.

Jos sinulla ei ole käytössäsi paikallista meripelastuksen hälytysnumeroa, voit hätätapauksessa pyytää apua Turun meripelastuskeskuksesta soittamalla numeroon +358 294 1000.

Lisätietoja saat paikallisten meripelastusseurojen sivustoista:

Ahvenanmaa: Ålands Sjöräddningssällskap

Ruotsi: Svenska Sjöräddningssällskapet

Tanska: Dansk Søredningsselskab

Saksa: Deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger[MS15] 

Soitin palvelunumeroon ja pyysin apua, koska veneeni akku on tyhjä mökkirannassa. Kun Meripelastusseuran pelastusalukselta soitettiin, minulle kerrottiin, että saan apua vasta illalla. Nyt on aamu, ja joudun odottamaan apua koko päivän? Miten tämä voi olla mahdollista?

Meripelastusseuran jäsenpalvelun sääntöjen mukaisesti kiireettömät avustustehtävät hoidetaan kohtuullisessa ajassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että normaalin toimistoajan ulkopuolella arki-iltaisin ja viikonloppuisin pelastusalukset lähtevät matkaan noin puolen tunnin kuluessa avunpyynnön vastaanottamisesta. Arkisin toimistoaikana saapuneet avunpyynnöt pyritään hoitamaan mahdollisimman pian saman päivän iltana tai jäsenen kanssa erikseen sovitun mukaisesti. Monissa tapauksissa apu saadaan paikalle nopeasti myös arkipäivisin.

Ota myös huomioon, että jos pelastusalus hälytetään kiireelliseen pelastustehtävään, käynnissä oleva jäsenpalveluavustus keskeytetään ja sitä jatketaan myöhemmin. Kiireellisten pelastustehtävien takia myös aikaisemmin sovitun avustuksen ajankohta voi siirtyä myöhemmäksi.

Kiireellisissä hätätilanteissa saat apua soittamalla yleiseen hätänumeroon 112 tai meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000 (merialueella).

Meripelastusseuran pelastusalukset on miehitetty vapaaehtoisilla, jotka eivät saa toiminnastaan palkkaa tai palkkioita. Koska suuri osa miehistöjäsenistä on päivätyössä, kiireettömät avustukset joudutaan monesti hoitamaan vasta työpäivän päätyttyä.

Olen Meripelastusseuran jäsen ja minulla on jäsenpalvelu voimassa. Veneeni upposi myrskyssä kotilaituriin. Saanko apua Meripelastusseuralta?

Laituriin uponneiden veneiden nostaminen ei kuulu Meripelastusseuran jäsenpalvelun piiriin. Meripelastusseuran yksiköt voivat kuitenkin monessa tapauksessa auttaa sinua veneen nostamisessa. Tästä, ja avustuksen kustannuksista, on kuitenkin sovittava erikseen paikallisen pelastusaluksen päivystävän päällikön kanssa. Saat yhteyden paikalliseen pelastusalukseen soittamalla palvelunumeroon 0800 30 22 30.

Olen Meripelastusseuran jäsen ja minulla on jäsenpalvelu voimassa. Silmälasini putosivat laiturilta järveen. Saanko apua Meripelastusseuralta?

Veteen pudonneiden esineiden sukeltaminen ei kuulu jäsenpalvelun piiriin. Vaikka Meripelastusseuran yksiköillä ei pääsääntöisesti ole sukellustoimintaa, paikalliset vapaaehtoiset meripelastajat voivat mahdollisesti auttaa sinua silmälasiesi ”kalastamisessa”. Tästä on kuitenkin sovittava erikseen paikallisen pelastusaluksen päällikön kanssa. Saat yhteyden Meripelastusseuran paikalliseen pelastusalukseen soittamalla Meripelastusseuran palvelunumeroon 0800 30 22 30.

Veneeni moottori sammui kesken ajon ja ajelehdin nyt suurella selällä. Miten minun pitäisi toimia?

Jos olet merialueella, soita heti meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000.

Jos olet sisävesillä ja vene ajelehtii laivaväylällä, sääolot ovat hankalia, vene on vaarassa ajautua karikkoon tai tilanne tuntuu muuten vaaralliselta, soita heti yleiseen hätänumeroon 112. Jos olet sisävesillä eikä vaaraa ole, soita Meripelastusseuran palvelunumeroon 0800 30 22 30.

Ajoin kivelle enkä saa venettäni irti. Soitanko palvelunumeroon vai yleiseen hätänumeroon?

Jos olet merialueella, soita heti meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000.

Jos olet sisävesillä, soita heti yleiseen hätänumeroon 112.

Meripelastuskeskuksessa tai hätäkeskuksessa tehdään riskinarvio, minkä mukaan sinulle toimitetaan apua. Jos tilanne arvioidaan kiireettömäksi avustukseksi, sinua voidaan pyytää soittamaan Meripelastusseuran palvelunumeroon. Muista kuitenkin kivelleajotapauksissa soittaa aina ensin meripelastuksen hälytysnumeroon tai yleiseen hätänumeroon.

Olen Meripelastusseuran jäsen ja minulla on jäsenpalvelu voimassa. Veneeni mukana kulkee myös apuvene. Onko jäsenpalvelu voimassa myös apuveneessä vai onko siihen hankittava oma tarra?

Jos apuvene on pituudeltaan alle 2,5 metriä ja se kuuluu veneesi varusteisiin, se sisältyy isomman veneesi jäsenpalvelun piiriin. Tätä suuremman apuveneen voi liittää jäsenpalveluun hankkimalla Premium-jäsenpalvelun, joka kattaa kaikki jäsenen omistamat veneet (joihin on kiinnitetty jäsentarra). Plus-jäsenpalvelun tapauksessa apuvene (pituus yli 2,5 m) ei sisälly jäsenpalveluun.