PV138 – kurkistus todellisen työjuhdan saloihin
Turun Meripelastusyhdistys vastaanotti heinäkuussa uuden aluksen, kun PV138 siirtyi Helsingistä Turkuun. Tässä artikkelissa kerromme lisää monipuoliseen käyttöön sopivasta meripelastusveneestä, joka on yhdistyksellemme kauan kaivattu lisä kalustoon.
PV138, entiseltä nimeltään p/v Mikrolog III, on Suomen Meripelastusseuran alusluokkamäärityksessä PV1-luokan alus. PV1-luokkaan kuuluvat alukset ovat pienimpiä itsenäiseen toimintaan kykeneviä aluksia. PV1-luokan veneet palvelevat hiljaisemmilla asemilla ainoina yksikköinä, ja vilkkaammilla asemilla isomman pelastusyksikön rinnalla, kuten siis Turussakin. PV138:lla on yhteensä kymmenen sisaralusta, jotka ovat sijoitettuina eripuolille Suomea, niin meri- kuin järvialueenkin asemille.
PV138 on vuonna 2012 käyttöönotettu alumiinirunkoinen, kylkipehmustein varustettu avoin pelastusalus. Aluksen pituus on 8 metriä, leveys 2,9 metriä, syväys 0,5 metriä ja paino täydessä operatiivisessa kunnossa n. 2900 kg. Aluksen voimanlähteenä on 295 hevosvoimainen Steyr-diesel moottori, joka on kytketty ZF-merivaihteiston kautta Alamarin 288 vesisuihkuvetolaitteeseen. Tällä yhdistelmällä aluksen matkavauhti on n. 26 solmua, huippunopeuden asettuessa 30 solmun tienoille.
PV138 käytössä
Alusta operoidaan minimissään kahden hengen miehistöllä, joista aluksen päälliköltä vaaditaan vähintään Suomen Meripelastusseuran koulutusjärjestelmän mukainen perämiehen koulutustaso. Alus on helppo käsitellä ja yksinkertainen käyttää, joten tuoreet perämiehet saavat arvokasta kokemusta aluksen päällikön tehtävistä ennen siirtymistä isommille alusluokille, Turussa siis PV4-luokan Arvinsilmälle ja PV5-luokan ABSO:lle.
Ajon aikana miehistö istuu Ullmanin satulapenkeillä, joiden avulla vähennetään merkittävästi aluksen liikkeistä johtuvaa rasitusta käyttäjille. Työturvallisuutta parantaa myös huomattavasti kypäriin integroitu langaton Intercom-järjestelmä keskinäiseen kommunikaatioon sekä viestintään VIRVE-verkkoon. Suomen Meripelastusseuran työturvallisuusohjeistuksen mukaan avoveneissä käytetään aina kypärää, ja lisäksi pelastuspukua, mikäli veden lämpötila on alle +10 astetta.
PV138 on alunperinkin suunniteltu ja rakennettu nimenomaan vapaaehtoiseen meripelastustoimintaan käytettäväksi alukseksi. Käytännössä tämä on havaittavissa siitä, että kaikille varusteille on oma paikkansa lukituissa säilytystiloissa. Lisäksi miehistöjen työturvallisuuteen on panostettu merkittävästi. Esimerkiksi kuljettajan paikalta on erinomainen näkyvyys joka suuntaan, aluksen kansi on karhennettu turvallisen liikkumisen mahdollistamiseksi, alus on itsetyhjenevä ja kaikki toiminnot on merkitty selkein ohjein ja opastein.
Aluksen meripelastusvarustus sisältää mm. polttomoottorikäyttöisen palo-/tyhjennyspumpun, raivaustyökalut, defibrillaattorin, apuvirranantojärjestelmän sekä täydellisen hinausköysistön.
Varusteiden säilytys omissa lukituissa tiloissaan mahdollistaa hälytyksen tullessa aluksen nopean käyttöönoton. Asemavalmiudessa olevan aluksen saattaminen lähtökuntoon vie miehistön varusteiden pukeutumisen mukaan lukien ainoastaan n. 5 minuuttia!
Turvallisen merenkulun varmistamiseksi huonoissakin olosuhteissa on alus varustettu karttaplotteri-tutka -monitoimilaitteella, johon sisältyy myös kaikuluotain. Lisäksi navigointia tukee karttaohjelmistolla varustettu Apple iPad, joka pystyy langattomasti toistamaan kaiken aluksen navigointijärjestelmän tuottaman informaation.
Viestivälineinä aluksessa on VHF-DSC, VIRVE-päätelaite ajoneuvoasemalla sekä älypuhelin.
Aluksen ylläpito ja päivittäminen
Vaikka alus tälläkin hetkellä on erinomainen työkalu meripelastustoimintaan, aina löytyy parannettavaa.
Aikaamme leimaava tekniikan kehittyminen, ja sitä kautta myös nopea vanheneminen koskettaa myös meripelastusaluksia. Esimerkiksi navigointijärjestelmään alkaa olla hankalaa saada varaosia, ja merkittävän laitevaurion tapahtuessa tuleekin kyseeseen koko järjestelmän uusiminen.
Lisäksi aluksen käyttöaste on ollut aiemmin Helsingissä korkea, ja runsaan käytön odotetaan jatkuvan myös Turussa. Tämä asettaa omat haasteensa myös aluksen voimalinjan kunnossapidolle. Venesarjan ensimmäiseen alukseen, Kotkassa palvelevaan p/v Lassiin, on vaihdettu moottori ja merikytkin. Aluksen ominaisuudet ovat parantuneet merkittävästi konevaihdon myötä. Koska uusien aluksien rakentaminen on kallista, olisikin järkevää kehittää ja päivittää olemassa olevaa, toimivaa kalustoa myös mekaniikan osalta vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.
Turun Meripelastusyhdistys varautuu PV138:n tuleviin ylläpito- ja päivitystöihin varainkeruutyöllä. Alus onkin tarkoitus nimetä tulevaisuudessa uudelleen jonkun yhteistyökumppanimme mukaan.