Villkor och instruktioner för sjöräddningssällskapets medlemstjänst
Sjöräddningssällskapets Plus- och Premium-medlemstjänst förutsätter alltid ett personligt medlemskap i Sjöräddningssällskapet eller någon av dess medlemsföreningar. Medlemsservice kan beviljas för en fritidsbåt i privat bruk med en längd på 2,5–24 meter samt för vattenskotrar. För båtar i kommersiellt bruk kan man inte få Plus- eller Premium-medlemstjänsten.Medlemstjänsten gäller när den tillhörande medlemsavgiftsfakturan är betald.
Plus-medlemstjänsten är båt- och medlemsbunden, vilket innebär att medlemmen med årsavgiften får en båt ansluten till tjänsten och tjänsten gäller när medlemmen själv är ombord. Priset för Plus-medlemstjänsten är 98 € per kalenderår och inkluderar medlemsavgiften till den förening medlemmen valt. Medlemmen ska lägga in båtens uppgifter i Cardu-appen. Giltig Plus-medlemstjänst verifieras med det digitala medlemskortet och en medlemsdekal fäst på båten. (Innan årsdekalen erhålls kan giltigheten styrkas genom att ha betalningskvittot med sig.)
Premium-medlemstjänsten omfattar alla båtar som medlemmen äger. Priset för Premium-medlemstjänsten är 148 € per kalenderår och inkluderar medlemsavgiften till den förening medlemmen valt. Premium-tjänsten gäller även när en familjemedlem eller delägare (s.k. delade båtar) använder båten, även om medlemmen själv inte är med. Premium-tjänsten gäller dessutom när medlemmen använder andra fritidsbåtar (upp till 24 meter) som hen inte själv äger. Med undantag för båtar i kommersiellt bruk. Giltig Premium-medlemstjänst verifieras på medlemmens egna båtar med medlemsdekal samt medlemskort eller medlemsnummer. När medlemmen använder andra båtar verifieras giltigheten med det digitala medlemskortet.
Medlemsdekal samt instruktioner för att ladda ner det digitala medlemskortet skickas årligen senast i slutet av april till de som betalat fakturan och till de som anslutit sig under säsongen, ca en vecka efter betalning. Medlemstjänstens och lokalföreningens medlemskap förnyas automatiskt varje år och faktureras alltid i början av året.
Medlemstjänsten erbjuds endast på de vattenområden där Sjöräddningssällskapet har räddningsstationer. I praktiken omfattar tjänsten hela kustområdet, de största insjöarna samt vissa enskilda sjöar.
I Sjöräddningssällskapets medlemstjänst ingår:
- reparationer på plats och ställe om möjligt (för reservdelar etc. debiteras en extra avgift)
- bogsering till närmaste hamn där det finns tillgång till reparationstjänster
- hjälp med att hitta en reparatör eller temporär förvaringsplats för båten om medlemmen så önskar.
Medlemstjänsten är tillgänglig på Sjöräddningssällskapets medlemsföreningars verksamhetsområden under den period som räddningsbåtarna har jour, dvs. 1.5–31.10, dock beroende på issituationen.
I Sjöräddningssällskapets medlemstjänst ingår inte:
- bogsering för att flytta en båt från en hamn till en annan (om det inte är fråga om närmaste hamn, där det finns tillgång till reparationstjänster)
- bogsering av båten ända till hemmahamnen om det finns en hamn med tillräckliga tjänster på närmare avstånd
- reparationshjälp i båtens hemmahamn
- bärgning av sjunken båt
- dykartjänster.
Hjälp som ingår i Sjöräddningssällskapets medlemstjänst omfattar inte olyckor där försäkringen ersätter skador samt tillhörande bogseringskostnader och motsvarande utgifter. Inte heller sådana olyckor och nödsituationer till sjöss, där en myndighet ger en frivillig enhet uppdrag att rädda människoliv eller egendom och betalar ersättning för detta, omfattas av Sjöräddningssällskapets medlemstjänst.
Sjöräddningssällskapets medlemstjänst gäller också på åländska, svenska, norska och danska vatten (på danska vatten på ett begränsat område). Eftersom praxisen i olika länder kan ändras till och med mitt i säsongen, rekommenderar vi att Trossen-medlemmar före resan kontaktar sjöräddningsorganisationen i det land de tänker besöka för vidare instruktioner.
Assistansuppdrag som hör till Sjöräddningssällskapets medlemstjänst:
- För att få assistans måste medlemmen ringa Sjöräddningssällskapets tjänstnummer 0800 30 22 30.
- Icke-brådskande assistansuppdrag sköts inom rimlig tid (vardagar dagtid är responstiden i allmänhet längre).
- Brådskande räddningsuppdrag sköts alltid först och de kan även avbryta andra pågående assistansuppdrag.
BEGÄRÄN OM HJÄLP
Havsområdet
Om båten inte ligger förtöjd vid brygga eller strand (står på grund, driver omkring eller ligger i ankar utan kontakt till strand), ring sjöräddningens alarmnummer 0294 1000 eller kontakta sjöräddningscentralen på VHF-kanal 16 (VHF-DSC 70) Om båten är förtöjd vid strand eller brygga och det inte råder omedelbar fara för människoliv, ring Sjöräddningssällskapets tjänstnummer 0800 30 22 30 (1.5.-31.10).
Insjövattnen
Om båten inte ligger förtöjd vid brygga eller strand eller inte ligger för ankar på en trygg plats (står på grund, ligger i ankar på otrygg plats eller driver omkring på farligt ställe), ring det allmänna nödnumret 112. Om båten är förtöjd vid strand eller brygga, ligger för ankar på en trygg plats eller driver omkring utan omedelbar fara för människoliv, ring Sjöräddningssällskapets tjänstnummer 0800 30 22 30.
Exempel på icke-brådskande problemsituationer, där du kan ringa Sjöräddningssällskapets tjänstnummer:
1. Båten ligger vid kaj eller på annat tryggt ställe men startar inte för att:
- bränslet är slut
- batteriet är tomt
- någon del eller anordning har gått sönder
- en lina har trasslat in sig i propellern eller ankaret har fastnat i bottnen.
2. Båten ligger för ankar på ett tryggt ställe och vädret är gynnsamt, men båten startar inte efter övernattning eller sim paus.
3. Färden har plötsligt avbrutits pga. att någon anordning gått sönder eller bränslet tagit slut, men ni har lycktas ankra tryggt och det råder igen annan fara heller.
4. Båten rör sig men behöver senare, vid överenskommen tidpunkt, hjälp exempelvis med att ta i land (t.ex. en segelbåt har motorfel och vädret hindrar den från att lägga till för segel på ett tryggt sätt).
Sjöräddningssällskapets tjänstnummer står till tjänst under perioden 1.5–31.10.
OBS! Om du är osäker på om det är fråga om ett icke-brådskande assistansuppdrag eller en nödsituation, ring sjöräddningens alarmnummer 0294 1000 eller det allmänna nödnumret 112.
DEFINITIONER
Fritidsbåt
Med fritidsbåt avses inom medlemstjänsten en båt som är endast i privat bruk och är 2,5–24 meter lång eller en vattenskoter. I enlighet med denna definition får båten inte användas för kommersiellt bruk och den får inte användas endast i tävlingssyfte.
Kommersiellt bruk
Med kommersiellt bruk avses här båtar som används för någon form av näringsverksamhet. Båtar i kommersiellt bruk som inte kan ta del av medlemstjänsten är bland annat passagerarfartyg, yrkesbåtar och hyresbåtar.
Personmedlem i Sjöräddningssällskapets medlemsförening
En förutsättning för skaffande av Sjöräddningssällskapets medlemstjänst är att man är personmedlem i någon av Sjöräddningssällskapets föreningar. I samma process som man skaffar medlemstjänsten blir man också personmedlem i en av sjöräddningsföreningarna. Medlemsföreningens årliga medlemsavgift ingår i Plus- eller Premium-årsavgiften och behöver inte betalas skilt.
Reparationer på plats och ställe
Besättningen på Sjöräddningssällskapets räddningsbåtar kan i mån av möjlighet också hjälpa till att reparera en båt ute på sjön. På sjöräddningsbåtarna kan man dock inte ha reservdelar för annat än eget bruk, så de nödvändiga reservdelarna borde finnas ombord på den båt som behöver hjälp. Om det eventuellt finns lämpliga reservdelar i Sjöräddningssällskapets räddningsbåt som går att använda i den båt som behöver hjälp, debiteras en extra avgift för dessa. Dylika reservdelar ingår alltså inte i medlemstjänsten. Om räddningsbåtens besättning inte kan reparera båten, bogseras denna till en plats dit man kan skaffa reparationstjänster som sköts av en utomstående aktör. Reparationstjänster i båtens hemmahamn ingår dock inte i medlemstjänsten.
Närmaste hamn, där det finns tillgång till reparationstjänster
Den närmaste hamn där det finns tillgång till reparationstjänster varierar bland annat beroende på de reparationstjänster som behövs och på båtens storlek. Exempelvis när det är fråga om en rätt liten motorbåt kan den närmaste hamnen vara en hamn där det finns en båt ramp för att dra upp båten med en trailer. När det gäller större båtar kan det vara fråga om en hamn som en utomstående servicefirma relativt lätt kan nå eller där det finns apparatur för att lyfta båten. Räddningsbåtens befälhavare fattar beslutet om en lämplig hamn.
Hjälp med att hitta reparatör eller temporär förvaringsplats för båten
Besättningarna på Sjöräddningssällskapet räddningsbåtar känner till lokala servicefirmor och övriga tjänster som båtfolk kan behöva. Om båten gått sönder under exempelvis en semesterresa, hjälper räddningsbåtens besättning till att hitta en temporär förvaringsplats för båten. De utgifter som eventuellt förorsakas av den temporära förvaringen samt övriga reparationskostnader ingår inte i medlemstjänsten.
Medlemsföreningarnas verksamhetsområden
Sjöräddningssällskapets nätverk av räddningsstationer omfattar hela den finska kusten. I insjövattnen finns det sjöräddningsstationer huvudsakligen vid de största vattensystemen och vid enstaka andra sjöar. Medlemmen bör själv utreda om tjänsten täcker det område hen rör sig i med båten genom att kontakta Sjöräddningssällskapet eller Sjöräddningssällskapets lokala sjöräddningsförening.
Jourperiod
Sjöräddningssällskapets räddningsbåtar har jour under den isfria tiden av året. Den isfria perioden varierar dock och är beroende av vädret. Räddningsbåtarna har i regel jour under den så kallade segelsäsongen 1.5–31.10. Vi kan inte garantera medlemstjänster utanför denna period och inte heller om vattenområdet i fråga har eller håller på att få ett istäcke. I vissa fall kan det dock vara möjligt att få hjälp lokalt även under dylika förhållanden.
Icke-brådskande uppdrag sköts inom rimlig tid
Icke-brådskande assistansuppdrag som hör till Sjöräddningssällskapets medlemstjänst sköts inom rimlig tid, vilket betyder att räddningsbåtarna vardagskvällar utanför normal kontorstid och under veckosluten startar ca en halv timme efter att de mottagit begäran om hjälp. Begäran om hjälp som kommer in vardagar under kontorstid sköts så fort som möjligt ännu samma kväll eller enligt separat överenskommelse med medlemmen. Om en räddningsenhet larmas till ett brådskande räddningsuppdrag avbryts den pågående medlemstjänstinsatsen och fortsätter senare. På grund av brådskande räddningsuppdrag kan även en tidigare överenskommen tidpunkt för assistans skjutas upp till ett senare tillfälle.
Brådskande räddningsuppdrag
Brådskande räddningsuppdrag är uppdrag som den myndighet som leder verksamheten gett i uppdrag till Sjöräddningssällskapets räddningsbåt och i vilken det finns fara för människoliv eller egendom. Ett brådskande räddningsuppdrag leder alltid till att ett icke brådskande assistansuppdrag avbryts eller skjuts upp.
Hamn med tillräckliga tjänster
Med hamn med tillräckliga tjänster avses en hamn där man relativt lätt har tillgång till reparations- och servicetjänster. De tillräckliga tjänsterna varierar beroende på assistansuppdraget i fråga, på storleken på båten som behöver hjälp och på problemet. Exempelvis om det är fråga om en rätt liten motorbåt kan en sådan hamn vara en hamn där det finns en båt ramp för att dra upp båten med en trailer och som kan nås via landsväg. När det gäller större båtar kan det vara fråga om en hamn som en utomstående servicefirma relativt lätt kan nå eller där det finns apparatur för att lyfta båten. Vid ett assistansuppdrag är det räddningsbåtens befälhavare som fattar beslutet om till vilken hamn som båten ska bogseras.
Sjöräddningssällskapets medlemstjänst – Dataskydd
Personuppgifter som är kopplade till Sjöräddningssällskapets medlemstjänst behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och med god förvaltnings- och marknadsföringssed. Du kan ta del av registerpolicyn på adressen https://meripelastus.fi/tietosuoja.
2025 © Suomen Meripelastusseura