Kokemuksia kansainvälisestä meripelastajavaihdosta, osa 2

Ensimmäinen päivä oli varattu matkoihin. Minun osaltani matka alkoi Lappeenrannasta autolla kohti Helsinki-Vantaata aamulla kello seitsemän. Mauri 18-myrsky ei ollut vielä ehtinyt Kaakkois-Suomeen, vaan sää oli aamulla syksyisen kuulas ja aurinkoinen. Kouvolan jälkeen taivas kuitenkin vetäytyi pilveen ja jonkin verran kevyttä sadetta iskeytyi tämän jälkeen tuulilasiin. Tuuli alkoi myös viriämään, mutta automatkan aikana se ei vielä kovin kovaksi ehtinyt nousta.

Lentoliikenteeseen myrsky ei ainakaan vielä aamupäivällä ollut vaikuttanut oikeastaan mitenkään havaittavasti. Lennot olivat pääsääntöisesti aikataulussa. Lennon ylittäessä Länsi-Suomen taivas oli pääsääntöisesti paksun pilvipeitteen peittämä. Silloin, kun pilvipeite repeili, saattoi lentokoneesta nähdä ongelmitta meren aallot. Myös tuulta vasten olevat rannat olivat valkoisena vaahdosta. Myrskyvaroitusta ei ollut annettu turhaan, siellä oli silmin nähtävissä kova keli.

Osloon saavuttaessa myrsky oli alueelta jo poistunut, vaikkakin koko lauantai oli kaupungissa edelleen varsin tuulinen. Meri oli Oslonvuonossa noin 2 metriä normaalia korkeammalla. Kovin paljoa se ei enää olisi voinut nousta, minkä jälkeen rantakadut ja laiturit olisivat jääneet veden alle.

Lauantaiksi oli järjestetty ainoastaan epävirallista ohjelmaa. Kokoonnuimme muiden vaihdossa olijoiden ja isäntien kanssa hotellin aulaan viideltä, minkä jälkeen teimme kävelykierroksen Oslon keskustassa. Kävimme muun muassa vanhassa linnakkeessa, sekä katsomassa kuninkaan linnaa. Oslo on ainakin keskustan osalta todella hyvin hoidettu suurkaupunki. Paikat ovat siistissä kunnossa ja selkeästi on kannettu huolta siitä, ettei infran korjausvelka kasvaisi liian suureksi. Hintatasossa näkyy kieltämättä öljyn voiteleva vaikutus varsin selvästi.

Huomenna alkaa sitten varsinainen ohjelma. Sitä odotellessa!

Elias Altarriba