Siirry pääsisältöön

Apuveneen tilalle PV1-luokan alus

Suomen meripelastusseuran alussuunnitelmassa Naantalin meripelastajille on määritelty aluksiksi PV3- ja PV1-luokan pelastusalukset. Suurempi aluksistamme kuuluu PV4- luokkaan ja täyttää hyvin tehtävänsä. Aikaisempi apuvene soveltui turvaveneeksi, mutta hinaustehtävissä se osoittautui alitehoiseksi. Kevään aikana se korvataan Atlantic 75 -tyypin pelastusveneellä joka kykenee haastavampiinkin tehtäviin.

Tätä kirjoitettaessa alus on varusteltavana, jossa se saa uuden navigointielektroniikan sekä uudet moottorit. SMPS on tilannut Englannista erän hyväkuntoisia käytettyjä RNLI:n (Royal National Lifeboat Institution) käytössä olleita pelastusveneitä. Ne on suunniteltu ja rakennettu Atlannin valtameren vaativiin olosuhteisiin.

Maahantuonnin jälkeen veneet läpäisevät perusteellisen rungon ja kellukkeiden huollon. Moottorit uusitaan ja Naantaliin tulevaan veneeseen valittiin Mercuryn Pro-sarjan 90 hevosvoimaiset moottorit. Niitä tulee veneeseen 2 kpl.

Kahdella moottorilla saadaan hinauksissa tarvittava riittävä voima eli ns. paalunvetokyky. Kaksi moottoria helpottaa myöskin ohjailua haastavammissa käyttötilanteissa.

Veneessä on aktiivinen tutkaheijastin, jonka avulla vene näkyy merenkulkututkassa paremmin kuin sen luonnollinen tutkakaiku sen näyttäisi. Veneeseen tulee Furunon Navnet TZT3 -navigointilaitteisto, johon kuuluvat karttaplotteri, tutka ja kaikuluotain. Venettä operoidaan kahden hengen miehistöllä. Molemmilla on oma näyttö, joka mahdollistaa suuremmissa aluksissa tyypillisen navigoija-ohjailija-yhteistyön. Se parantaa omalta osaltaan vapaaehtoisten meripelastajien työturvallisuutta.

Apuveneeseen verrattuna käyttökohteita on huomattavasti enemmän. Apuveneet on varustettu yhdellä moottorilla, eikä niissä ole tutkaa, joka on välttämätön varuste alueemme valaisemattomilla väylillä syksyisessä pimeydessä liikuttaessa. 

Veneen vaihtuminen aiheuttaa myös muutoksia Lammasluodon tukikohdassa. Apuveneelle hankittu ponttonialusta on uudelle veneelle aivan liian pieni ja se vaihdetaan vastaavaan suurempaan kevään aikana.

Uuden Rekan runko- ja kellukemateriaalit ovat erilaisia kuin vanhassa apuveneessämme. Atlantic 75:n runko on lujitemuovia (lasikuitua) ja kellukkeet ilmatäytteisiä Hyplalon-ponttooneita. Apuveneessä runko oli polyeteeniä ja kellukeet massatäytteisiä.

Erilaisten materiaalien ansiosta venettä voidaan käyttää myös erittäin vaativissa olosuhteissa, mutta toisaalta materiaalit vaativat enemmän huolenpitoa kuin apuveneen materiaalit.

Toinen uuden veneen aiheuttama muutos on miehityssäännöissä. Apuvenettä saattoi käyttää kansimiehen pätevyyden omaava vapaaehtoinen meripelastaja. PV1-luokassa vaaditaan perämiehen koulutustaso, jotta voi toimia veneen päällikkönä.

Tekniset tiedot:
Pituus 7,5 m
Leveys 2,64 m
Syväys 0,8 m
Paino 1,8 ton
Koneteho 2 x 90 hv
Maksiminopeus > 35 solmua

Uuden Rekan myötä saamme veneen, joka pystyy palvelemaan rannikon ja lähimpien saarten veneilijöitä ja toimimaan taloudellisena vaihtoehtona turva- venetehtävissä alueemme veneily- ja kesätapahtumissa. Tarvittaessa venettä voidaan kuljettaa myös maanteitse trailerin kyydissä.

Olemme taas palaamassa kahden päivystävän aluksen käytäntöön. Menneinä vuosina hitaan viittaveneemme P/V Nunnalahden laituri oli Naantalin vierasvenesatamassa ja RIB-veneemme P/V Teuvo päivysti Rymättylästä käsin. Nyt päivystyspaikkoina ovat Riukuluoto ja Lammasluoto.