Siirry pääsisältöön

Lappeenrannan yhdistys 50 vuotta!

SMPS Etelä-Saimaa ry täyttää tänä vuonna 50 vuotta!

Yhdistyksemme perustamiskokous on pidetty syksyllä 1969. Tämä tarkoittaa, että tästä tapahtumasta tulee kuluneeksi tänä vuonna 50 vuotta. Yhdistysrekisteriin yhdistys on tosin merkattu vasta alkuvuodesta 1970, mutta perustamiskokous käytännössä määrittää yhdistyksen ”syntymähetken”.

Niin, 50 vuotta on pitkä aika. Niin pitkä, että moni perustajajäsen on jo ehtinyt siirtyä pilvien reunoille pelastelemaan tovereitaan, jotka meinaavat tippua sieltä takaisin maahan. Paria kuukautta aiemmin ihminen oli vasta ehtinyt ensimmäistä kertaa kuuhun ja samana syksynä sittemmin internetiksi muuttunutta Arpanet-järjestelmää alettiin rakentamaan. Saimaan uusi kanava oli vuotta aiemmin vihitty käyttöön ja kanavan rakentamisen yhteydessä Saimaalle luotiin kansainväliset standardit täyttävä syväväyläverkosto. Yhdistyksemme asemapaikkana nykyään toimiva Rapasaaren rautatieasema oli toki olemassa, tuolloin 84 vuoden ikäisenä. Rapasaaressa toimi tuolloin rahtisatama ja rautatiekiskot kulkivat nykyään entisöityjen vallien läpi liittyen Mertaniemeen johtavaan rataan. Ratapiha jatkui sotakorvauslaiturille, ja nykyisen venehuoltoaseman ja Keisarinlaiturin ohitse matkustajasatamaan saakka. Pikisaaren nykyisellä asuinalueella toimi Rauma-Repolan saha. Ylipäätään voisi sanoa, että kaupunki oli ikään kuin kääntänyt selkänsä Saimaalle: Satamatien rakennukset olivat pääsääntöisesti huonokuntoisia ja miljöö erittäin epäsiisti.

Juhlavuoden ”kunniaksi” osa aktiiveistamme penkoi yhdistyksen vanhoja arkistoja. Sieltä löytyi luonnollisesti säilytettävää materiaalia, kuten kokousten pöytäkirjat ja kirjanpito; mutta paljon myös lehtileikkeitä, mainoksia, vuosikirjoja ja muita julkaisuja menneiltä vuosilta. 1970-luvulla yhdistys operoi Immola-nimisellä, Enson vanhalla hinaajalla. Jossain vaiheessa toisena veneenä oli liukuva vene, joka varustuksiltaan vastasi lähinnä sen ajan huvivenettä. Siitä kuitenkin luovuttiin varsin pian liian suurten polttoainekustannusten vuoksi. Immola myytiin 70-luvun lopulla ja sen korvasi Totti, mikä toimikin pääasiallisena aluksena vuoteen 1999 saakka. Totin RIB-tyyppiset apuveneet sitä vastoin vaihtuivat ajoittain.

1990-luvulla Tottia pidennettiin, jolloin alus sai nykyisen muotonsa. PV Willimies valmistui vuonna 1999 ja yhdistyksemme sai sen uutena käyttöönsä. Wiltsu on vuosien saatossa osoittautunut ominaisuuksiltaan erinomaiseksi ja luotettavaksi alukseksi. Suunnitelmissa onkin päivityskorjata alus tulevana talvena, minkä jälkeen se palvelee Lappeenrannassa vielä ainakin 15 vuotta.

Totti siirtyi pois käytöstämme vuonna 2015, kun SMPS päätti myydä aluksen osana laivaston uudistusohjelmaa. Samana vuonna yhdistyksemme hankki maali- ja harjoitusalus M/S Jopin, mikä sittemmin onkin saanut paljon kuuluisuutta varustelujensa osalta. Vuonna 2018 yhdistyksemme sai käyttöönsä uuden apuveneen, AV Kaukaan, ja ensimmäisen vuoden kokemuksen perusteella se on paikkansa ansainnut ollen hyvin kätevä vene toimittaessa erityisesti matalissa vesissä.

Tulevana lauantaina järjestetään yhdistyksemme 50-vuotisjuhlat, mitkä huipentuvat Sataman valot-tapahtuman osana järjestettävään veneiden valoparaatiin. Ja taitaapa siellä kuulemma ilotulitteetkin räiskyä ja kokotkin palaa.