Yhdistyksen päivystyskausi on päättynyt
Avovesikausi 2019 alkaa yhdistyksemme osalta olemaan päätöksessä. Ensimmäisen kauden pelastustoiminnassa mukana ollut uusi apuveneemme AV Kaukas nostettiin trailerille ja vietiin talvisäilytyspaikkaan viime maanantaina. Harjoitusalus M/S Jopi nostettiin samana päivänä ylös vedestä sen talvehtiessa Perinnelaivatelakalla. Tämän talven aikanahan Lappeenrannan kaupungin satamalaitos kunnostaa Rapasaaren edustan laiturirakenteet, minkä vuoksi mitään aluksia ei voi talvisäilyttää asemamme edustalla edellisten vuosien tapaan. Kunnostus tulee kyllä tarpeeseen, sillä etenkin graniittilaituri on paikoitellen suorastaan vaarallisen huonossa kunnossa.
PV Willimiestä on tänään lähdetty viemään kohti Porvoota, missä sille tehdään mittava päivityskorjaus talven 2019-2020 aikana. Alus siirretään telakalle ajamalla se Saimaan kanavan läpi ja saapuun Porvoon alueelle todennäköisesti vielä lauantai-iltana. Sunnuntaina Willimies suorittaa vielä viimeisen viranomaistehtävänsä Porvoon edustalla ennen telakointia. Loppupäivä ja ilta kuluukin sitten alusten varusteiden purussa ja niiden siirtämisessä takaisin Lappeenrantaan.
Päivityskorjauksen tarkoitus on jatkaa Willimiehen elinkaarta vähintään vuoteen 2035. Korjauksessa liki 6000 tuntia ajettu Caterpillar vaihtuu uuteen Scaniaan, vetolaite vaihdetaan kokoluokkaa suuremmaksi ja navigointijärjestelmät päivitetään. CAT on ollut sen verran kovassa käytössä, että sen aika meripelastusaluksen voimanlähteenä alkaa olla lopussa. Kevyessä käytössä (esimerkiksi jokin vanha huvikäytössä oleva hinaaja) sillä saattaa sitävastoin olla käyttötunteja jäljellä paljonkin – ehkä se sellaiseen vielä kulkeutuukin, aika näyttää. Tarkoitus kuitenkin on, että jäiden lähdön aikaan keväällä 2020 Willimies siirtyy takaisin Lappeenrantaan päivityskorjattuna aluksena.
Kaudella 2019 yhdistyksemme alukset osallistuivat tehtäville aktiivisesti edellisten vuosien tapaan. Tehtävistä 15 luokiteltiin vesiliikenneonnettomuuksiksi, 22 teknisiksi vioiksi, 16 onnettomuuksiksi tai vaaratilanteiksi saaristossa tai järvialueella, 3 sijoittui tapaturma-, vamma-, tai sairastumisluokkaan ja näiden lisäksi yhdistys osallistui 24 tilaisuuteen, jotka olivat luonteeltaan kaupallisia-, valvonta- ja ennaltaehkäisevää toimintaa. Harjoitukset asemalla alkoivat helmikuun alussa ja avovesikausi toukokuussa. Päällystökurssi saatiin päätökseen, minkä seurauksena nimitettiin 3 uutta perämiestä ja yksi päällikkö. Aktiivimme ja alukset osallistuivat myös pariin suurempaan alueellamme järjestettyyn yhteistoimintaharjoitukseen (KARHU II ja SAR LAPPEE 2019). Juhannuspäivystysoperaatio Meritähti toteutettiin edellisten vuosien tapaan ja syksyllä IMRF:n organisoiman kansainvälisen meripelastajavaihdon ryhmä tuli vierailemaan asemallamme. Lokakuussa oli vielä vuorossa yhdistyksemme oma koulutusviikonloppu, mikä järjestettiin tällä kertaa yhteistoiminnassa naapuriyhdistyksemme Kuopion järvipelastajien kanssa.
Jonkin verran on vielä kalustohuoltoa ja vastaavaa jäljellä. Ja tietysti pikkujoulut. Sen jälkeen alkaakin aktiivien talvitauko, joka päättyy helmikuun ensimmäiseen maanantaihin.