Vuoden meripelastajat pysäyttivät väylällä ilman kuljettajaa pyörivän veneen
Suomen Meripelastusseura on nimittänyt Vuoden meripelastajaksi 2016 pelastusvene Mikrolog III:n miehistön Helsingin Meripelastusyhdistyksestä. Miehistö pysäytti 15.5. vilkkaalla veneväylällä parinkymmenen solmun nopeudella pyörivän tyhjän veneen ja esti vakavan vaaratilanteen. Tehtävä oli erittäin vaikea. Lisäksi miehistö antoi pelastuneelle veneen kuljettajalle ensiavun. Miehistöön kuuluivat Markku Tamminen (päällikkö), Ritva Heikkinen, Joonas Hämäläinen ja Pasi Raatikainen.
15. toukokuuta Helsingin Meripelastusyhdistyksen Matosaaren meripelastusasemalla oli käynnissä tulokkaiden perehdyttämisviikonloppu, ja Mikrolog III oli valmiiksi miehitettynä. Kello 13.23 Meripelastuslohkokeskus Helsingiltä tuli hälytys: ” Hälytystilanne Villingin pohjoispuolella, mies meressä, vene pyörii ympyrää”.
Mikael Niinivaara oli lähtenyt Sarvaston venesatamasta ystävänsä RIB-veneellä Suomenlinnaan. Sää oli hyvä, mutta Villingin pohjoispuolella RIBin runkoon osui pieni aalto, vene keinahti sivuttain ja Niinivaara lensi mereen. RIB jäi pyörimään Niinivaaran ympärille eikä hän pystynyt uimaan venettä karkuun.
Mikrologin saapuessa paikalle Niinivaara oli saatu pelastettua paikalle sattuneeseen vesibussi Sofiaan, mutta RIB pyöri edelleen tyhjillään vilkkaalla veneväylällä. Lähes 20 solmun nopeudella kulkevan veneen pysäyttäminen oli erittäin haastava tehtävä. Hyppääminen pyörivään veneeseen ei ollut mahdollista. RIBissä ei myöskään ollut kiinnityspisteitä, joten sitä ei voinut pysäyttää köysien avulla. Bensan loppumistakaan ei vilkkaan veneliikenteen vuoksi voitu jäädä odottamaan. Lopulta vene saatiin pysäytettyä niin, että päällikkö Markku Tamminen ajoi RIBin vieressä ja kansimies Ritva Heikkinen ujutti köyden, jonka päässä oli silmukka, RIBin kaasukahvaan. Parin yrityksen jälkeen silmukka saatiin kiinni ja veneen vauhti hallitusti pysäytettyä.
Vedessä ollessaan kylmettynyt Mikael Niinivaara haettiin vesibussista Mikrologin kyytiin ja hänet käärittiin hypotermian estämiseksi avaruuslakanaan. Niinivaara ja vene kuljetettiin kotisatamaan, mistä Niinivaara pystyi jatkamaan taksilla kotiin.
MIkrolog III:n miehistö palkitaan 24. maaliskuuta Meripelastusseuran koulutuspäivillä Viking Linen lahjoittamalla meripelastajan maljalla ja Seuran ansiomerkeillä. Seura on jo vuodesta 1992 lähtien palkinnut vuosittain ansioituneen vapaaehtoisen meripelastajan tai miehistön Vuoden meripelastaja -nimityksellä.
Kaikki Meripelastusseuran alusten miehistöissä toimivat ovat vapaaehtoisia, jotka eivät saa mitään taloudellista korvausta työstään. Viime vuonna vapaaehtoiset meripelastajat suorittivat vesillämme yhteensä 1595 eriasteista pelastus- ja avunantotehtävää, joissa apua sai 3467 ihmistä ja 1316 alusta. Helsingin Meripelastusyhdistys on yksi eniten tehtäviä vuosittain hoitavista yhdistyksistä. Viime vuonna niitä kertyi 92.
Tappokytkin voi pelastaa hengen
Onnettomuus olisi voitu välttää tappokytkimen käyttämisellä, mutta sitä ei Mikael Niinivaara ollut koskaan käyttänyt.
”Se tuntui tutuilla vesillä hyvissä olosuhteissa jotenkin turhalta eikä veteen putoaminen tuntunut omalla kohdalla kovin realistiselta ajatukselta”, Niinivaara kertoo.
Jos Niinivaara olisi joutunut RIB-veneen yli ajamaksi, olisi tilanne todennäköisesti päättynyt aivan eri tavalla. Nyt Niinivaara tietää, että tappokytkin voi pelastaa hengen.
”Tappokytkimen naru on kiinni aina ollessani veneellä liikkeellä ja suosittelen sitä kaikille muillekin.”
Tappokytkin on CE-hyväksytyissä avoveneissä pakollinen valmistusvaruste, joka pysäyttää veneen, mikäli ohjaaja putoaa pois veneestä tai ohjauspaikalta ja estää näin veneen hallitsemattoman kulun ilman kuljettajaa. Tappokytkin koostuu katkaisijasta ja punaisesta joustavasta muovinarusta, joka kiinnitetään ohjaajaan, ja se toimii ainoastaan kiinnitettynä.