Illat pimenevät – kulkuvalot kuntoon!

Kesä on vaihtumassa syksyksi ja illat pimenevät. Monilla veneilykausi kuitenkin jatkuu pitkälle syksyyn. Hämärässä, pimeässä tai huonon näkyvyyden vallitessa on tärkeää, että vesilläliikkujat näkevät toisensa ja pystyvät tunnistamaan, mihin suuntaan toinen on matkalla. Ilman kulkuvaloja se on lähes mahdotonta.

Kulkuvalot, vihreä ja punainen sivuvalo, mastovalot ja perävalo, antavat kulkusuunnan ohella vinkkiä myös toisen aluksen koosta. Erilaiset lisävalot kertovat muun muassa aluksen kyvystä väistää esimerkiksi syväyksen, hinauksen, kalastuksen tai jonkin muun syyn vuoksi.

– Pienveneilläkin on velvollisuus käyttää kulkuvaloja, muistuttaa vapaaehtoinen meripelastaja ja pelastusalus Rautauoman päällikkö Markku Tamminen Helsingin Meripelastusyhdistyksestä. – Yksinkertaisimmillaan pienen ja hitaan moottorialuksen kulkuvalo on valkoinen ”ympäri näköpiirin” näkyvä valo. Tuo pieni maston nokassa oleva valo on tärkeä veneen havaittavuuden kannalta.

Helsingin Meripelastusyhdistyksen pelastusalusten miehistöt ovat tämän vuoden ensimmäisillä pimeillä havainneet useita ongelmia kulkuvalojen käytössä.

– Kesällä valoisaan aikaan valoja ei ole tarvittu. Ne on testattu mahdollisen katsastuksen yhteydessä, tai niitä on käytetty edellisen pimeäajon yhteydessä noin vuosi sitten. Siksi iltojen pimetessä onkin tärkeää tarkistaa kulkuvalojen toiminta jo ennen vesille lähtöä, Markku Tamminen jatkaa. – Ne kannattaa kytkeä päälle ja kiertää vene katsoen, että kaikki valot syttyvät.

Valottomat alukset riski omalle ja muiden turvallisuudelle

Aluksen kaikkien valojen pitää toimia. Loppukesän aikaan vapaaehtoiset meripelastajat ovat havainneet vesillä jopa täysin pimeitä aluksia.

– Osa niistä on vesiskoottereita, joissa ei välttämättä ole valoa ollenkaan. Sellaisilla ei pitäisi pimeällä ajaa lainkaan, Markku Tamminen sanoo.

Ainoana kulkuvalona käytettävä ”ympäri näköpiirin” näkyvä valkoinen valo tai samanlainen valo, jota käytetään sivuvalojen lisäksi yhdistettynä masto- ja perävalona, on haasteellinen, jos veneen masto on kovin matala.

– Joitain sellaisia aluksia on tullut pimeällä vastaan, joissa valo jää veneessä seisovan kuljettajan selän taakse eikä näy ollenkaan eteenpäin, Tamminen kertoo. – Pahimmassa tapauksessa tilanne on vastaava kuin veneessä ei olisi valoa ollenkaan.

Purjeveneen valot

Purjeveneessä on erityisen tärkeää tietää, miten kytketään oikeat, käyttötarkoituksenmukaiset valot. Purjeveneessä voi käyttää purjehtiessa maston huipussa olevaa yhdistettyä lyhtyä, trikoloria, jossa on kaikki kolme valoa samassa lyhdyssä, punainen sivuvalo, vihreä sivuvalo ja perävalo. Tuota valoa ei kuitenkaan voi käyttää silloin, kun purjevene kulkee koneella, koska purjevene ei ole enää purjevene, vaan moottorilla kulkeva alus. Silloin veneessä pitää olla sivuvalot, mastovalo ja perävalo.

– Vesillä näkee pimeän aikaan koneella liikkuvia purjeveneitä, jotka ajavat käyttäen trikoloria ja niitä, joilla on sivuvalot, mastovalo, perävalo ja samanaikaisesti trikolori, Markku Tamminen kertoo. – Onpa sellaisiakin aluksia havaittu, joilla on erillisen mastovalon ja perävalon lisäksi ollut ankkurivalo samaan aikaan päällä.

Tähystä!

Oikein käytettynä tutka on paras väline toisten alusten havaitsemiseen erityisesti silloin, kun näkyvyys on huonontunut. Tutkan käyttö ei kuitenkaan saa viedä huomiota navigoinnista ja tähystämisestä.

Pimeässä liikuttaessa tulee erityisesti panostaa tähystämiseen. Kulkuvalojen havaitseminen ei ole niin helppoa kuin veneen näkeminen päivänvalossa. Veneessä on myös syytä välttää kaiken tarpeettoman näkyvyyttä heikentävän valon käyttöä.

– Samalla kun tarkistaa kulkuvalot on hyvä katsoa, miten esimerkiksi karttaplotteri ja muut navigointilaitteet himmennetään ja mitkä veneen sisävaloista voi himmentää tai sammuttaa kokonaan, Markku Tamminen neuvoo. – Ikkunoiden puhtaana pitäminen sekä lasinpyyhkijöiden ja ikkunapuhaltimien toiminnan tarkistaminen on myös hyödyksi.

Pidetään valot kunnossa, oikeat valot kytkettynä, ja käytetään navigointilaitteita oikein ja tehokkaasti, niin yhteentörmäyksen riski pienenee!

Kaikki valot ja merkkikuviot määritellään kansainvälisissä säännöissä, ns. meriteiden säännöissä.